Slik ser det ut på når store handelsskip får hjelp av vindkraft. Foto: Airseas

Seilet er tilbake

Seilet er tilbake i kommersiell sjøfart. Tester har vist at drivstoff-forbruket kan reduseres med over 20%.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kawasaki Kisen Kaisha Ltd, ("K" LINE) kunngjorde i dag en 20-årig avtale med Airseas for å installere og betjene ett av deres skip med Seawing, en automatisert drage basert på parafoil-teknologi som brukes til å slepe kommersielt skip. Dette vil redusere CO2  utslippene med 20%. Når den første Seawing er levert, vil "K" LINE overveie å bestille opptil 50 ekstra Seawing.

- Seawing representerer et gjennombrudd for vår industri og for miljøet. "K" LINE er stolt over å demonstrere sitt engasjement for det globale miljøet ved å anvende ledende teknologi for å forbedre skipets effektivitet og å løse kjerneproblemene i maritime utslipp. Seawing reduserer det miljømessige fotavtrykket med 5.200 tonn CO2 per år, avhengig av fartøyet. Dette vil bidrar til at vi skal nå målet om å halvere CO2-utslippene innen 2050, i "K" LINE Environmental Vision 2050. " sier Asano i "K" LINE.

Om "K" LINE:
Feiret nylig sitt 100-årsjubileum og driver 520 fartøyer over hele verden innen tørrlast, energitransport og bilfrakt.

Om AIRSEAS:
AIRSEAS kombinerer luftfartsteknikk med maritim teknologi. Som en spin-off av AIRBUS, har den som mål å utstyre 15% av verdens flåte innen 2030. Blant partnerene er LMG Marin, MaxSea, ENSM, Nervures, ADEME, PIA, Région Occitanie og Région Pays de la Loire.

Om Seawing:
Seawing kombinerer aeronautisk kunnskap med maritim teknologi for å skape et gjennombrudd i den maritime transportsektoren. Ved hjelp av en enkel mekanisme utløses draken som utfolder, opererer og refoldes autonomt. Systemet samler og analyserer meteorologiske og oceaniske data i sanntid. Seawing tilpasser seg denne informasjonen for å optimalisere ytelsen og sikre maksimal sikkerhet.