Gå til innhold
Annonse

Rolls-Royce leverer fremdriften til Havila Kystruten

Havila Kysrtuens skip skal bygges i Tykia og Spania. Illustrasjon: Havyard Design & Soltuions
Havila Kysrtuens skip skal bygges i Tykia og Spania. Illustrasjon: Havyard Design & Soltuions

Havila Kystruten AS har bestilt fire nye cruiseferger som får Havyard 923 design. Rolls-Royce Commercial Marine skal lever LNG-systemet med motorer og hovedpropeller til alle de fire skipene.

Annonse

Det informerer Rolls-Royce i en pressemelding. 

Rolls-Royce skal levere et integrert system for LNG-drift og propulsjon til alle de fire skipene. De inkluderer to LNG-tanker med prosesseringssystem samt kontroll og sikkerhetssystemer. Fire Bergen gassmotorer per skip er også en del av løsningen. Fremdriftspropellene blir Azipull med permanent magnetmotor (PM) og skipene får også tunnel thrustere med PM-motor. I tillegg skal Rolls-Royce levere Neptune 200 stabilisatorer.

Smale propeller

Propellene Azipull L med integrert PM-motor er utviklet i nært samarbeid med skipsdesignere for å sikre optimal tilpassing til skroget. De har et smalt design, og gjør det mulig å gi skipet et slankere skrog. De er også en perfekt match til dette prosjektets mål om økt effektivitet og lave utslipp. PM tunnel thrustere gir lite støy og vibrasjoner, og kombinert med stabilisatorer som gir redusert rulling i sjøen, så vil både passasjerer og mannskap få en mer komfortabel reise.

Bergen-motorene som skal leveres som en del av LNG-systemet til Rolls-Royce er i drift på en rekke fartøy i dag, både i handels- og passasjertrafikk og offshore.

Tilpasset to LNG-systemer

Hvert skip får to motorer med ni sylindre og to med seks. Motoren kan drives med variabel fart for å bidra til lavt energiforbruk og lavere utslipp. I dette oppdraget er to separate LNG-systemer tilpasset i samarbeid med rederiet og de får fleksibilitet til å bunkre begge tankene fra samme side av skipet, i tillegg blir det mulig å forsyne fremre og bakre maskinrom fra begge tankene. Det gir lite tap av energi og samtidig fleksibel drift.

Den valgte Bergen-typen fra Rolls-Royce reduserer klimagassutslipp (GHG) med omtrent 20 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor, og svarer til IMO Tier 3-kravene. Hele LNG-systemet er utviklet med tanke på sikkerhet og har kontainere med doble vegger i rustfritt stål.

Havila Kystruten vil fra januar 2021 seile med fire skip på kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Rederiet har valgt å bygge to av skipene ved Astillero Hijos de J. Barreras i Spania, og to ved verftet Tersan i Tyrkia.

Annonse