Palfinger og Atlas Elektronik har funnet en ny og sikker løsning på utfordringene med å sjøsette og tilbakeføre USVer. Illustrasjon: Palfinger

Palfinger og Atlas Elektronik UK med ny løsning for USV-håndtering

Bruken av ubemannede båter (USV) utplassert fra marinefartøyer er en raskt voksende global trend. Sikker, pålitelig sjøsetting og tilbakeføring til skipet er viktig for operasjoner, men vanskelig å oppnå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Palfinger og Atlas Elektronik UK (AEUK) har i fellesskap utviklet en løsning som kombinerer det velprøvde PQBS-serie slipway-systemet og den svært dyktige ARCIMS USV.

Palfingers slipway-systemer er valgt og installert ombord på flere fartøyer over hele verden. Nøkkelteknologien til slipway-systemet er bruken av drivenheter (quad-enheter), arrangert i to parallelle rader langs skråningen ved akterenden av moderskipet. Hver firhjulsenhet er hengende på lagrene, slik at den kan vippe og automatisk tilpasse seg båtens skrogform under sjøsetting og tilbakeføring til skipet. Overkjøringskoblinger på hver firhjulsenhet tillater fri rotasjon av hjulene i tilbakeføringsrettningen til hastigheten på båten og hjuldriftene stemmer overens, slik at båtene kan komme inn i forskjellige hastigheter. Når båten har fått nok kontakt med firhjulene, vil de drevne hjulene ta over og kjøre båten opp skråningen og legge båten trygt inne i slippen. Slippsystemet er kompatibelt med et bredt utvalg av båttyper og størrelser, som kan håndtere opptil 40 tonn.

Slik ser produsentene for seg at løsningen vil se ut. Illustrasjon: Palfinger

Kan skaleres opp og ned

 - AEUK har fulgt markedet og sett etter nye løsninger som kan forenkle og forbedre sjøsetting- og tilbakeføring for våre USV-er. Da vi undersøkte slipway-systemteknologien fra Palfinger, innså vi det enorme potensialet dette systemet ville tilby i forhold til sikker og pålitelig sjøsetting og tilbakeføring av våre ARCIMS USV-er under driftsforhold, sier Barry Webster, salgs- og produktsjef i Atlas Elektronik UK.

- Siden de første leveransene av slipway-systemer i 2004 har vi kontinuerlig utviklet slipway-teknologien vår for å møte kravene fra våre kunder basert på deres økte etterspørsel etter sikre og pålitelige sjøsetting og tilbakeføringssoperasjoner i tilfeller med høye bølger. Den økende bruken av USV har ytterligere økt fordelene ved å bruke slipway-systemteknologien vår, da operasjoner kan utføres eksternt og uten behov for manuell involvering fra mannskapet ombord, sier Torstein Svane, senior salgssjef i Palfinger.

Palfinger  og AEUK har jobbet tett sammen for å utvikle et slipway-system med navnet PQBS-T-D-P, skreddersydd for å håndtere ARCIMS USV. Lastekapasiteten til PQBS-T-D-P-modellen er 12 tonn og er spesielt designet for å håndtere tvillingskrogdesignet til ARCIMS USV. Systemet er i stand til å håndtere to ARCIMS USVer på samme fartøy. 

Designet kan skaleres opp for å håndtere AEUKs større USV-er og SEA-klasse arbeidsbåter.

- Resultatet er en nøkkelferdig USV- og håndteringssystemløsning som bruker den nyeste teknologien utviklet av Palfinger og Atlas Elektronik UK. Begge selskapene er glade for denne løsningen og ser frem til å presentere den for markedet. Vi er nå i stand til å tilby en komplett løsning som oppfyller kravene til våre kunder, med hensyn til USVs evner og også å kunne tilby et effektivt sjøsetting- og tilbakeføringssystem som øker den operasjonelle rammen betydelig, samtidig som det sikres en sikker og pålitelig sjøsetting og tilbakføring av USV i høye bølger, sier Barry Webster og Torstein Svane.