Gå til innhold
Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

Krisen i offshoremarkedet er på ingen måte over. Det mener Johan Rokstad i Edda Accommodation. - Media tegner et rosenrødt bilde av situasjonen, hevder han.

Selskapet han leder er skilt ut fra Østensjø-systemet som et eget virksomhetsområde, og driver med hotellskip.

- Oljeselskapene tjener nå mye penger, men de skviser leverandørene sine. Enkelte rederier vakler på kanten av stupet. Dette er ikke bærekraftig, hevder Rokstad overfor Skipsrevyen.

Johan Rokstad Foto: Øyvind Sætre/Østensjø Rederi
Johan Rokstad Foto: Øyvind Sætre/Østensjø Rederi

Tærer på egenkapital

 I media leser man stadig om båter som får lengre, eller kortere, kontrakter. Men så lenge ratene er dårligere, og det er et overskudd av båter, tror han alle rederiene tærer på egenkapitalen.

- Det er en “missmatch” mellom det man leser, og det som er virkeligheten. Det er en tøff hverdag, sier Rokstad, som avviser at han ber for sin syke mor.

- Nei, ikke i det hele tatt. Vi er kanskje noen av de som har vært heldige oppi alt dette spetakkelet, tross alt, fortsetter han. - Vi har heldigvis flere ben å stå på.

Rokstad mener Equinor har et moralsk ansvar for sørge for at ratene stiger.

- Absolutt. Når man har en operatør, som nærmest har monopol, sier det seg selv at blir slik som nå, når der er for mye utstyr i markedet. Det er ganske tøffe saker det som foregår i markedet i dag. Derfor synes jeg det er trist når krisen blir “avblåst”, det provoserer meg litt, sier han.

Harald Solberg Foto: Rederiforbundet
Harald Solberg Foto: Rederiforbundet

Får støtte

Rokstad får støtte av Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet. I en twittermelding uttaler han;

- Når aktiviteten øker forventer vi at også ratene på skip og rigger vil stige. Det må til for å sikre forsvarlig lønnsomhet gjennom hele verdikjeden. Også operatørene er tjent med at leverandørene tjener penger.

 

les også: