Gå til innhold
Annonse

Økt interesse i Norden for Norges grønne shipping

Det ryker fortsatt heftig av pipen fra fergen mellom Puttgarten og Rødby, men interessen for den norske modellen for grønn shipping er økende. Foto: Sigbjørn Larsen.
Det ryker fortsatt heftig av pipen fra fergen mellom Puttgarten og Rødby, men interessen for den norske modellen for grønn shipping er økende. Foto: Sigbjørn Larsen.

- Det er økende interesse i Norden for Norges modell for grønn shipping, sier seniorrådgiver Svend Søyland i Nordic Energy Research til Skipsrevyen.

- Det er en økende interesse i Norden for Norges modell for grønn shipping, sier Svend Søyland i Nordic Energy Research til Skipsrevyen. Foto: Sigbjørn Larsen.
- Det er en økende interesse i Norden for Norges modell for grønn shipping, sier Svend Søyland i Nordic Energy Research til Skipsrevyen. Foto: Sigbjørn Larsen.

- Norges krav til nye ferger, som bygges inn i de offentlige anbudskravene, og NOx-fondet, er noen av faktorene som flere land i Norden nå ser til Norge for å lære mere om, sier Søyland.

Passasjerfergen “Mowitz” i Stockholm er elektrifisert. I Sverige er fergene en del av riksveiene og de er gratis. De har heller ikke de samme insentivordningene som Norge har for eksempel gjennom Enova. Men også Finland har fått sin første elektriske ferge med teknologi fra norske Siemens. Også i København ser de nå nærmere på den norske modellen for å legge om til mer grønn shipping. Fergene mellom Helsingborg og Helsingør er nå elektrifisert. Overfarten her tar bare ni minutter og fergene er typiske skip som kan gjøre seg god nytte av batterifremdrift. 

- Det spennende nå er hvor langt batteriteknologien kan komme i forhold til å strekke rekkevidden og bruksområder, sier Svend Søyland.

Annonse