Økt interesse i Norden for Norges grønne shipping
- Det er økende interesse i Norden for Norges modell for grønn shipping, sier seniorrådgiver Svend Søyland i Nordic Energy Research til Skipsrevyen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Norges krav til nye ferger, som bygges inn i de offentlige anbudskravene, og NOx-fondet, er noen av faktorene som flere land i Norden nå ser til Norge for å lære mere om, sier Søyland.
Passasjerfergen “Mowitz” i Stockholm er elektrifisert. I Sverige er fergene en del av riksveiene og de er gratis. De har heller ikke de samme insentivordningene som Norge har for eksempel gjennom Enova. Men også Finland har fått sin første elektriske ferge med teknologi fra norske Siemens. Også i København ser de nå nærmere på den norske modellen for å legge om til mer grønn shipping. Fergene mellom Helsingborg og Helsingør er nå elektrifisert. Overfarten her tar bare ni minutter og fergene er typiske skip som kan gjøre seg god nytte av batterifremdrift.
- Det spennende nå er hvor langt batteriteknologien kan komme i forhold til å strekke rekkevidden og bruksområder, sier Svend Søyland.