MS «Kong Harald». Foto: Hurtigruten

Ny Hurtigruten-kontrakt til Myklebust

Myklebust Verft har inngått kontrakt med Kongsberg Maritime om en stor miljøoppgradering av MS «Kong Harald».

Publisert Sist oppdatert

Myklebust Verft er nå sikret kontrakter på to av de tre hurtigruteskipene som skal gjennomgå en større, grønn oppgradering. Med de to kontraktene sikret, har verftet også mulighet til å få det tredje hurtigruteskipet til ombygging: 

- Alle de tre skipene skal bygges om til hybrid fremdrift. Det innebærer blant annet at motorene skal byttes ut med nye og mer energieffektive modeller. I tillegg skal det installeres batteripakker om bord, og proplusjonen skal oppgraderes. Vi er glade for å ha Myklebust med på laget i et så kompleks prosjekt, sier Geir Oscar Løseth, VP Sales, Aftermarket Advanced Offerings i Kongsberg Maritime i en pressemelding. 

2022 til 2023

Oppgraderingen av fartøyene skjer trinnvis i perioden fra 2022 til 2023. 

I følge Hurtigruten Norge er oppgraderingen en del av planene om å kutte CO2-utsipp langs Norskekysten med minst 25%. Administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge er glad for at nettopp Myklebust skal stå for oppgraderingene: 

- Når vi nå gjør våre skip mer miljøvennlige, er vi veldig glad for at det blir utført i Norge av Myklebust, som sikrer både kvalitet og at vi kan bidra til norske arbeidsplasser, sier Felin. 

Positiv for miljøet

- Vi er stolte over å kunne bidra til at eldre fartøy både får forlenget levetid og ikke minst at de får installert nye, moderne energiløsninger om bord, sier daglig leder Inge-Jonny Hide ved Myklebust Verft. 

Skal det bli eit grønt skifte innen skipsfart, så må også den seilende tonnasjen oppgraderes. I mange tilfeller er det også positivt for miljøet å kunne bruke seilende fartøy lengst mulig i staden for å måtte skrote og bygge alt nytt fra grunnen av.