Gå til innhold
Annonse
NILU avviser luftforurensning i Geiranger, som er en av Norges største cruisedestinasjoner. Foto: Sigbjørn Larsen
NILU avviser luftforurensning i Geiranger, som er en av Norges største cruisedestinasjoner. Foto: Sigbjørn Larsen

Norsk Institutt for luftforskning (NILU) avviser luftforurensning i Geiranger. Instituttet har ikke engang funnet det bryet verdt å utføre målinger i den populære cruisehavna.

Annonse

– At det er luftforurensning i Geiranger over tid? – Nei! sier seniorforsker Dag Tønnesen ved NILU.

Instituttet måler luftkvaliteten en rekke steder i Norge, men i Geiranger som er en av Norges største cruisehavner, har de ikke engang funnet det bryet verdt å gjennomføre målinger.

– Det koster penger å gjennomføre luftmålinger. Da prioriterer vi de stedene som virkelig er utsatt i forhold til luftforurensning, sier Tønnesen. I Geiranger kan det kanskje være et problem at det i korte perioder kan legge seg en dis i luften så utsikten ikke alltid blir like fin, men at det skulle være noen luftforurensning i Geiranger over tid, nei! sier Tønnesen.

Forskerne er ikke samstemte

Forskerne er likevel ikke helt samstemte om betydningen av forurensingen fra cruiseskip.

–  Vi har gjort målinger i Geiranger som viser at det til tider er like mye forurensning i Geiranger som dersom du bor ved en trafikkert vei, sier Marit Låg ved Folkehelseinstituttet til Skipsrevyen.

– Likevel snakker vi om verdier som er så lave at det normalt sett ikke får noen helsemessige effekter for folk flest.

Lite forurensning i Bergen

Det har oppstått debatt om forurensing fra cruiseskip etter at miljøbyråden i Bergen, Julie Andersland (V) ønsket å legge begrensinger på cruisetrafikken blant annet med begrunnelse i forurensning.

I følge NILU er det i stort sett lite luftforurensning i Bergen i sommerhalvåret, som er hovedsesongen for cruiseanløp i Bergen. Det er også noen få enkelttimer i løpet av denne perioden på tre datoer i mai, hvor nivåene av forurensing i Bergen har gått fra “litt,” (nivå grønt),  til “moderat” (nivå gult). Det var den 14. 15. og 28. mai. – Grønt nivå betyr lite eller ingen luftforurensning og ingen helsemessige effekter. Gult betyr moderat luftforurensning, opplyser Marit Låg ved Folkehelseinstituttet.

Helseeffekter kan forekomme hos enkelte astmatikere og personer med andre luftveissykdommer, samt alvorlige hjertekarsykdommer ved nivå gult, ifølge Låg.

Mindre forurensning i cruisefartens høysesong

– Generelt er det mye mindre forurensing om sommeren enn om vinteren, sier seniorforsker Dag Tønnesen i NILU.

Dette rimer dermed dårlig med påstandene fra Bergens miljøbyråd om at cruisenæringen ikke skulle være bærekraftig blant annet som følge av forurensning. Likevel er det slik at i perioder med moderat forurensning så kan utslipp fra cruiseskipene stå for brorparten av forurensningen i følge direktør for internasjonal koordinering Lasse Petterson ved Nansensenteret.

– Under slike situasjoner kan utslipp fra cruiseskip være den dominerende kilden til luftforurensning og stå for over 75 % av den moderate forurensningen i luften i Bergen, sier Petterson.   

Annonse