Gå til innhold
Annonse
Foran fra v.  Prosjektleder Jarle Myrbø, Norled, Andreas Køttering, CBRE Caledon, Viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen, Norled, Torborg Chetkovich, Capman Infra, konsernsjef Ingvald Løyning, Norled, Bak, fra v.: Regionalsjef Alf Jørgen Fedog, Norled og teknisk sjef Sigval Breivik, Norled. Foto: Tore Henning Larsen.
Foran fra v. Prosjektleder Jarle Myrbø, Norled, Andreas Køttering, CBRE Caledon, Viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen, Norled, Torborg Chetkovich, Capman Infra, konsernsjef Ingvald Løyning, Norled, Bak, fra v.: Regionalsjef Alf Jørgen Fedog, Norled og teknisk sjef Sigval Breivik, Norled. Foto: Tore Henning Larsen.

– Selv om dere har kjøpt Norled, så er nesoddbåtene «våre» båter, sa ordfører Truls Wickholm spøkefullt. – De har vært «våre» i over 150 år! Anledningen var M/F “Kongens” ankomst til Aker brygge med «stikkontakt».

Annonse

Skipsrevyen har fått anledning til å viderebringe begivenheten som først ble formidlet i Signalen av Tore Henning Larsen. Torborg Chetkovich og Andreas Köttering, som representerer de nye eierne, var på Oslo-besøk for å se hva de har kjøpt. Elektrifiseringen av Kongen er bare begynnelsen på et norsk maritimt industrieventyr.  Elektrifiseringen av nesoddbåtene bidrar til at det skrives et stykke industrihistorie også på land. På Rådhusbrygge 4 bygges en kompakt trafostasjon, og en ti meter høy ladeplugg som båtene skal kobles til. 

- Dette vil være et symbol på at klimaløsningene er her og nå. Ladetiden er åtte minutter, den tiden ferjene bruker på å losse og laste. Vi ser dette som en god investering i grønn teknologi, sa Bernt Reitan Jenssen, adminis- trerende direktør i Ruter. Nesoddensambandet er landets tyngste bil- frie passasjersamband, og kundetilfredsheten på Nesodden er allerede 98 prosent. Nå bryter vi vel gjennom 100, la han drømmende til. 

20 Teslaer 

Den nye elektriske batteripakken tilsvarer batteriene man finner i 20 Teslaer eller 50 Nissan Leaf. Batteriet veier 26 tonn, og på grunn av batteriets størrelse og vekt var det nødvendig å bygge og sikre nye rom og fundamenter. Kon gen fremstår følgelig som ny, både innvendig og utvendig. Etter ti år med gass, er «stikkontakt» tingen.

Langsiktige eiere 

Det var første gang representanter for de nye eierne av Norled besøkte nesoddbåtene. Torborg Chetkovich og Andreas Köttering representerer hhv Capman Infra og CBRE Cale- don, to internasjonale infrastrukturfond. 

– I sin karakter innebærer det at vi er langsiktige investorer, sier Andreas og legger til at de har stor tro på transportsektoren. Vi har som mål å vokse i Norden, og kan tilføre Norled kapital til å vokse. Norled har en lang historie bak seg, og de beste forutsetningene for å lykkes i den teknologiske utviklingen vi står foran. Konvertering til nullutslipp krever ekspertise og kapital. Vi eier bl.a. 44 prosent i et engelsk ferjeselskap, og kan bidra med erfaringer derfra. 

Annonse