Gå til innhold

MS «Green Eagle» - til Irland fra Th. Hellesøy Skipsbyggeri

Trålfartøyet «Green Eagle» ble bygget av Th. Hellesøy for irsk rederi. Foto: Ukjent
Trålfartøyet «Green Eagle» ble bygget av Th. Hellesøy for irsk rederi. Foto: Ukjent

Skipsrevyen nr. 2/3-1972: Umiddelbart før påske ble trålfartøyet «Green Eagle» overlevert fra Th. Hellesøy Skipsbyggeri. Løfallstrand, til irsk reder Patrick O`Driscoll, Cape Clear, Irland.

Denne typen fiskefartøy har tydeligvis slått an på øyriket vestpå - både tidligere leverte «Anna Maria II», (juli i fjor) og «Joan Patricia» (des. 70) gikk til irsk rederi. Båtene bygges etter samme prinsipp, men størrelsen varierer noe. Forøvrig er dette siste det femte i rekken av slike fartøyer levert til Irland fra Hellesøy.

«Green Eagle» er skipsbyggeriets byggnr. 88 og er bygget i eik med teakdekk, keising er av stål, mens styrehus, hvalbakk og fiskeromsluker av helsveiset aluminium. Båten er komplett utstyrt for tråling med trålgalger, blokker etc. Den har fiskebinger såvel i rommet som på dekk, og forut under dekk er innredet et redskapsrom. Akterut er plasser en felles lugar for 6 mann, og skipperlugaren finnes i akterkant av styrehuset. Dekkshuset er innredet med messe, bysse, klosett og vaskerom, og til all innredning er benyttet Fibotex innredningspaneler.

Hoveddimensjonene er:
Lengde 75 fot
Bredde 21 fot
Dybde 11 fot

Hovedmotoren er en Baudouin, type DNP-12, som utvikler 430 HK v/1800 o/min., tilkoblet et propellanlegg av samme fabrikat. Samme type motor monteres forøvrig i det norske 68 fots fiskefartøuyet «Kloholm» som eies av Sigurd Hansen Vea m.fl., Vedavågen. Det kan nevnes at Baudouin-motorer er uhyre populære i Irland , men så borger vel navnet også for kvalitet når man vet at vel 85% av franske fiskefartøyer har installert disse motorene.

Hjelpemaskineriet består av en 3-sylindret dieselmotor på 19,5 HK, og CAV generatorer er tilkoblet både denne og hovedmotoren. Lysanlegget er 24 volt, og den elektriske installasjonen er forestått av Rosendal Elektriske AS. Av utstyret ellers kan nevnes Desmi lensepumpe, Tenfjord hydraulisk styremaskin, dansk trålevinsj og norskfabrikert hjelpevinsj.

Av elektronisk utstyr nevner vi Decca radar og navigator, Simrad EH-lodd. Sailor 100W radiotelefonistasjon samt VHF fra Marconi.

Th. Hellesøy Skipsbyggeri har i den senere tid levert disse fartøyene med vel et halvt års mellomrom, og beskjeftiger ca. 20 mann.