MS «Fjordjarl» er det tredje fartøyet som Oma Baatbyggeri har levert til Norled. Foto: Oma Baatbyggeri AS.

MS «Fjordjarl» levert til Norled

Oma Baatbyggeri AS på Stord leverte denne uken sitt byggnummer 543 MS «Fjordjarl».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Oma Baatbyggeri AS og Norled AS signerte kontrakt for tre 39 meter lange passasjer-katamaraner med kapasitet for 296 passasjerer i 2018. 

«Fjorddronningen», den første av de tre søsterskipene, ble levert til Norled AS 15. oktober, «Fjordprinsen» ble levert 10. desember og ble satt i drift 1. januar 2020. Med levering av MS «Fjordjarl» har Norled nå mottatt de tre fartøyene. Båtene skal trafikkere i Troms i ruta mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad. 

Båttypen er en videreutvikling av de anerkjente Oma passasjerkatamaranene som verftet har levert mange av til forskjellige norske rederier. 

Dette nybygget har en utforming og er utrustet med fremdrifts maskineri som vil gi ytterlig reduksjon i energi forbruk. Det er lavt brennolje forbruk, lav støy og høy passasjerkomfort på båten. 

- Universell utforming kombinert med svært gode sjøegenskaper, ivaretar komforten for passasjerene. Det er videre lagt meget godt til rette for at passasjerer med funksjonshemninger skal kunne ferdes enklest mulig ombord, skriver selskapet i en pressemelding. 

Hoveddata:

  • Navn: «Fjordjarl»  
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 543
  • Design: Oma Baatbyggeri
  • Lengde: 39 meter
  • Bredde: 10,60 meter
  • Tonnasje: 428
  • IMO-nummer: 9866873
  • Rederi: Norled
  • Motor: 4x MTU 8V 2000 M72 fra Bertel O Steen Teknikk
  • Fremdrift: MJP - 4x DBR 500 DD
  • Generator: Stamford fra Nogva Motorfabrikk
  • Hjelpemotorer: 2x John Deere 46 kW fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Nove 1230 fra Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Teknisk Bureau

Utstyr: 

«Fjordjarl» er levert med 4x MTU 8V 2000 M72 motorer fra Bertel O Steen Teknikk. Hjelpemotorer er 2 stk av typen John Deere på 46 kW. Generatorer er av typen Stamford, begge levert av Nogva Motorfabrikk. Fremdriftssystemet er MJP - 4x DBR 500 DD vannjetanlegg. 

MB hydraulikk har levert ankervinsj, MOB-davit, MOB-arrangement, Fjernkontroll for davit-kjøring og elektrohydraulisk aggregat om bord, mens Erling Haug AS har levert anker og kjetting.  West Mekan har levert alt av møbler på nybygget. Teknisk Bureau har stått for elektrisk, og elektronisk installasjon. 

Navigasjonsutstyr kommer fra Furuno Norge AS, levert gjennom Vico AS. Ydra AS på Avaldsnes har levert pumpepakke, mens kabel- og rørgjennomføringer er levert av Roxtec. Rednings- og evakueringsutstyr er levert fra Viking Life-Saving Equipment AS.