MS «Bebko» - Det andre i en serie på femten skip hver på 299 br. tonn
Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: Rederiet Chr. Biering & Søn, Oslo, overtok i november MS «Bebko» , byggnr. 27, fra Brattvåg Skipsinnredning og J. Johansen AS sveiseverksted i Brattvåg.
Det er det andre i en serie på 15 skip, alle 299 br.t., som er kontrahert gjennom Fiskerstrand Slipp & Mek Verksted AS, som også har konstruert skipene. Fire av disse fartøyene skal bygges ved Brattvåg Skipsinnredning, fem ved Hjørungavaag Verksted AS, som overleverte det første i serien i august i år, nemlig «Viking Anton» (omtalt i forrige utgave av Skipsrevyen). - Fiskerstrand Slipp selv skal bygge fire, og to skal bygges ved et skipsbyggeri i Nordland.
«Bebko» er bygget som shelterdekker, forstevnen er utfallende, akterstevnen er utført med speil. Maskineri og innredning er plassert akterut, og bakken er lav. Videre er skipet bygget i klasse i Det Norske Veritas + 1A1 IS C for ubegrenset fart og i henhold til Sjøfartsdirektoratets krav til ubegrenset fart, E0 klasse i nødvendig utstrekning for minstebemanning for denne størrelse skip. Fartøyet er et lasteskip på 299 br.t. og 950 t.dw., lasteromskapasitet 58 500 kubikkfot bale og grain.
Hoveddimensjoner:
Lengde o.a. 60,90 m
Lengde p.p. 55,00 m
Bredde p.sp. 9,50 m
Dybde i riss til h.dekk 3,573 m
Dybde i riss til sh.dekk 5,25 m
Maskinrommet
Fremdriftsmaskineriet er en MWM, 4-takts dieselmotor på 1080 HK v/900 o/min., som gir en fart på ca. 11,0 knop. Ulsteinpropellen er nedgearet i forholdet 2,5 : 1. - Hjelpemotorene er 2 stk. Perkins diesel, hver på 90 HK v/1500 o/min., sammenbygget med generatorer med effekt på ca. 65 kVA hver. Her er videre et havneaggregat med 15 kW generator, mens det elektriske anlegget er utført av Brattvåg Elektro.
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret består av en dansk radar, Robertson 100 watt radiotelefonianlegg, VHF og autopilot type AP-6, foruten radiopeileapparat og ekkolodd.
Redningsutstyret omfatter 2 livbåter, 1 flåte, redningsbøyer m.m. i henhold til de norske forskrifter om sikkerhet ved Skipskontrollens fordringer.
Det er et vel innredet og utstyrt fartøy med lugarplass for 8 mann fordelt på én 2-mannslugar og resten 1-manns lugarer, messe og eget oppholdsrom for mannsskapet.