MS «Bebko» ble overlevert i november 1971 og er fremdeles i drift (desember 2021). Foto: Sjøhistorie

MS «Bebko» - Det andre i en serie på femten skip hver på 299 br. tonn

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: Rederiet Chr. Biering & Søn, Oslo, overtok i november MS «Bebko» , byggnr. 27, fra Brattvåg Skipsinnredning og J. Johansen AS sveiseverksted i Brattvåg.

Publisert Sist oppdatert

Det er det andre i en serie på 15 skip, alle 299 br.t., som er kontrahert gjennom Fiskerstrand Slipp & Mek Verksted AS, som også har konstruert skipene. Fire av disse fartøyene skal bygges ved Brattvåg Skipsinnredning, fem ved Hjørungavaag Verksted AS, som overleverte det første i serien i august i år, nemlig «Viking Anton» (omtalt i forrige utgave av Skipsrevyen). - Fiskerstrand Slipp selv skal bygge fire, og to skal bygges ved et skipsbyggeri i Nordland.

Fakta og historie

1971: Levert som «Bebko»  til Chr. Biering & Søn A/S (Andreas Biering) Oslo
1975: Overført til Sameie Bebko (Chr. Biering & Søn A/S) Oslo
1983: Solgt til Skibs A/S Karlander, Fredrikstad/Oslo
1984: Solgt til P/R Kaspar Nilsens Rederi (Kr. Nilsen, Sand) Stavanger, nytt navn  «Ramsland II»
1987: Solgt til K/S A/S Arold (Hans J. Olsen, Sandnes) Kopervik, nytt navn «Clasina»
1989: Solgt til ANS Korntransport I (Paal Wilson & Co) Bergen, nytt navn  «Wilko»
1992: Overført til Paal Wilson Shipping A/S, Hop, Bergen
1994: Ommålt: BRUTTO: 872 tonn. NET: 420 tonn
1995: Overført til Paal Wilson Sh. A/S (Continental Ship Management A/S) Nassau, Bahamas
1995: Solgt til Kystfrakt A/S, Namsos, nytt navn «Ringhav»
1996: Solgt til Bulkfrakt A/S, Rørvik, Namsos, nytt navn «Ringfjell»
1997: Overført til Bulkfrakt A/S, Kingstown, St. Vincent & Grenadines
1998: Solgt til Istramineral Uman d.o.o., Pula, Kroatia, nytt navn «Moela»
2003: Solgt til Su Denizcilik Ltd (A. & S. Atun Ltd) Limassol, Cypros, nytt navn «Asu Atun»
2010: Solgt til Polaris Consultants Ltd( Trimex Maritime Ltd) Giurgiulesti, Moldovia, nytt navn «Ocean Lion»
2019: Fremdeles i fart
(Kilde: Sjohistorie.no)

«Bebko» er bygget som shelterdekker, forstevnen er utfallende, akterstevnen er utført med speil. Maskineri og innredning er plassert akterut, og bakken er lav. Videre er skipet bygget i klasse i Det Norske Veritas + 1A1 IS C for ubegrenset fart og i henhold til Sjøfartsdirektoratets krav til ubegrenset fart, E0 klasse i nødvendig utstrekning for minstebemanning for denne størrelse skip. Fartøyet er et lasteskip på 299 br.t. og 950 t.dw., lasteromskapasitet 58 500 kubikkfot bale og grain.

Hoveddimensjoner:
Lengde o.a. 60,90 m
Lengde p.p. 55,00 m
Bredde p.sp. 9,50 m
Dybde i riss til h.dekk 3,573 m
Dybde i riss til sh.dekk 5,25 m

Maskinrommet

Fremdriftsmaskineriet er en MWM, 4-takts dieselmotor på 1080 HK v/900 o/min., som gir en fart på ca. 11,0 knop. Ulsteinpropellen er nedgearet i forholdet 2,5 : 1. - Hjelpemotorene er 2 stk. Perkins diesel, hver på 90 HK v/1500 o/min., sammenbygget med generatorer med effekt på ca. 65 kVA hver. Her er videre et havneaggregat med 15 kW generator, mens det elektriske anlegget er utført av Brattvåg Elektro.

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret består av en dansk radar, Robertson 100 watt radiotelefonianlegg, VHF og autopilot type AP-6, foruten radiopeileapparat og ekkolodd.

Redningsutstyret omfatter 2 livbåter, 1 flåte, redningsbøyer m.m. i henhold til de norske forskrifter om sikkerhet ved Skipskontrollens fordringer.

Det er et vel innredet og utstyrt fartøy med lugarplass for 8 mann fordelt på én 2-mannslugar og resten 1-manns lugarer, messe og eget oppholdsrom for mannsskapet.