Gå til innhold
«Langeland» forliste i Kosterfjorden på kysten av Sverige 31. juli 2009. Besetningen på 6 mann omkom. Foto: Skipsrevyen
«Langeland» forliste i Kosterfjorden på kysten av Sverige 31. juli 2009. Besetningen på 6 mann omkom. Foto: Skipsrevyen

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.

Skipsrevyen nr. 2/19971: M/S «Langeland» - Paragrafskip for Nordsjøfart til Anders Stokka

Georg Eides Sønner AS, Høylandsbygd, leverte i slutten av oktober sitt byggnr. 91, M/S «Langeland», til Haugesunds-rederen Anders Stokka. Dette var søsterskipet til tidligere leverte i år «Stokkefjord» fra samme skisbyggeri - paragrafbåter på 499 br.t. J. Brunvall, Bergen, har tre lignende skip i bestilling ved Georg Eides Sønner A/S, så man har tydeligvis vært meget heldig med denne skipstypen. Verkstedet har forøvrig under bygging en frysebåt for Alf Utkilen, Bergen, og med alle disse kontraktene vil verftet i Høylandsbygd være beskjeftiget frem til høsten 1973, forteller Johs. Eide ved skipsbyggeriet til Skipsrevyen.

M/S «Langeland» er bygget som åpen shelterdekker, 499 br.t. og vel 1450 t.dw. Største lengde er 69,0 m, lengde mellom p.p. 63,3 m. Bredden er relativt stor, 13,2 m, og dybde under h.h.v. hoveddekk og shelterdekk 3,9 og 5,8 m. Skipet er utstyrt med bulbaug, og farten er forholdsvis stor, ved prøveturen var den nær 13,5 knop. Fordekket karakteriseres av det store lukearealet på hele 380 kvm, som er laget med henblikk på føring av containere såvel som konvensjonell stykkgods og annen last. Det er ett rom som betjenes av to bommer, 17 m lange, plassert ved selvstagende tripod-master på bakk og poop, og hver av bommene løfter inntil 4 tonn. I riggen finner man Møllerblokker.

Fakta og historie

1970 Kjølstrukket 18. desember
1971 Bygget som «Langeland» av Georg Eides Sønner A/S, Høylandsbygd for K/S A/S Langeland & Co. (Anders Stokka Rederi A/S), Haugesund.
1971: Sjøsatt 19. juni, levert 01. oktober.
1974 Solgt i oktober for USD 2.185.000 inc. t/C til I/S Janneland (Harald Jacobsen Shipping A/S), Oslo. Omdøpt til «Janneland»
1978 Solgt 07/02 for USD 1.150.000 til A/S Langeland II (Anders Stokkas Rederi A/S), Haugesund. Omdøpt til «Langeland»
1982 Solgt 31/03 til Mikkal Myklebusthaug, Fonnes/Haugesund.
1988 Ombygget til selvlosser.
1990 Registrert fra juli i København-DIS, Danmark. Omdøpt til «Langefoss».
Registrert fra November i Bergen. Omdøpt til «Langeland»
1992 Registrert fra juli i Bergen-NIS.
1994 Ommålt: 2.439 tdw, 1.591 brt, 673 nrt.
1995 Overført i november til Mikkal Myklebusthaug Rederi A/S, Fonnes/Bergen-NIS.
2004 Myklebusthaug Management A/S, Fonnes/Bergen-NIS ble managers fra mars.
2009 Sank 31/07 ved Koster, Sverige (58.47N-11.04Ø) mens hun var på reise fra Karlshamn, Sverige til Moss med stein. Besetningen på 6 mann omkom. Skipet ligger på 108 meters dybde.
(kilde: Skipshistorie.net)

Skipet er bygget til klasse i Det Norske Veritas + 1A1 IsB, EO-standard. Hovedmaskneriet består av en Alpha Diesel, type 14V23, på 1750 HK, og hjelpemaskineriet er 2 stk. Mercedes Benz, hver på 150 HK. Et Hytek gear driver bl.a. høytrykkspumpen for en Brunvoll styrepropell, og styremaskinen er en Frydenbø elektrohydraulisk.

Innredningen er plassert akterut, og lugarenen er for 9 manns besetning. Av elektronisk utstyr kan nevnes 2 stk. Furuno radar, ekkolodd av samme fabrikat, Skanti 400 watts SSB-radiostasjon og SRA VHF telefoni. Her finnes også autopilot, Robertson type AP-6, mens det elektriske anlegget er utført av Elektro Service A.S, Stord.

Georg Eides Sønner A/S beskjeftiger for tiden vel 100 mann.

Etterskrift

«Langeland» forliste i Kosterfjorden på kysten av Sverige 31. juli 2009. Besetningen på 6 mann omkom, 2 mann fra Ukraina 4 fra Russland. Fartøyet var på vei fra Sverige til Moss lastet med stein da det kom ut for kraftig uvær.

Skipet ble funnet to dager etter at det ble meldt savnet, da lå det på 108 meters dyp. I sjøforklaringen i etterkant ble årsaken til havariet fastslått å være forskyvning i lasten. Videre ble det fastslått at skipet hadde en konstruksjonsfeil som bidro til havariet: «Reserveoppdriften var i utgangspunktet for liten, og forre lasteromskott var plassert for langt forut i forhold til intensjoner bak krav i byggeforskriften.», het det i rapporten. I etterkant har ingen tatt ansvaret for å heve vraket og de omkomne ble aldri hentet opp.