Mer, eller mindre, cruiseturisme i Norge?
Hvordan cruiseturismen skal utvikle seg i Norge er et stadig tilbakevendene tema. Nå spør vi deg. Hva mener du?
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Cruise Lines International Association (CLIA) kunngjorde i desember 2018 at de har en ambisjon for cruisenæringen, om å redusere flåtens karbonutslipp med 40 prosent innen 2030.
I februar i år erklærte flere store cruisehavner sin vilje til å redusere miljøkonsekvensene av cruisetrafikken ved å lansere et mål om nullutslipp, både ved innseilingen og mens skipene ligger ved kai.
Førstekandidaten til Miljøpartiet De Grønne i Bergen,Thor Haakon Bakke, ønsker å forby all forurensende cruisetrafikk i Norge.
“ En cruiseturist slipper ut opptil fire ganger så mye CO₂ som en flypassasjer”, skrev han i en kronikk i Bergens Tidende nylig.
Økonomi
Samtidig gir cruisetrafikken store inntekter til deler av næringslivet i Norge, og offentlige etater. Kystverket tjente blant annet 144 millioner fra cruisenæringen alene i 2018. En økningn på 38 millioner, sammenlignet med året før.
En rapport, utført av Menon Economics på oppdrag fra Bergen Næringsråd, viser at cruisepassasjerene legger igjen 622 millioner kroner i året i Bergen. Det tilsvarer 1 214 kroner per passasjer.