«Marina» ble overlevert til redere i Irland i juli 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971.

Norskbygde fiskefartøy til Irland og Shetland

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skkipsrevyen nr. 1/1971: Det 6. fartøy til irske redere fra Sigbjørn Iversen Mek. Verksted - Skipsbyggeri i Flekkefjord.

Publisert Sist oppdatert
Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971

«Marina» heter det nye fiskefartøyet som S. Iversen Skipsbyggeri i juli overleverte til den irske rederen Donal O´Driscoll fra Castletownbere, Co. Cork i Irland.

Fartøyet er bygget i eik og er søsterskip til tidligere leverte «Star Immaculate» og «Cisemáir» (h.h.v i fjor høst og mars i år) fra skipsbyggeriet, også til irske redere, forteller disponent Iversen til Skipsrevyen.

«Marina» er 74 fot langt, bruttotonnasjen er ca. 80 tonn, og skroget er bygget av Flekkefjord Båtbyggeri. Det er utstyrt for tråling og snurpefiske, og dekksmaskineriet bestående av bl.a.trålevinsj og kraftblokk er høytrykkshydraulisk drevet og av Rapp fabrikat.

Verftet

Sigbjørn Iversen Mek. Verksted ble etablert i 1967 av Sigbjørn Iversen. Selskapet ble senere mer kjent under navnet Simek. Sentralt plassert i Flekkefjord ble Simek en hjørnesteinsbedrift i byen. I begynnelsen bygget verftet en rekke fiskefartøy, men gikk etter hvert over til å bygge flere og flere offshorefartøy.

Simek ble slått konkurs i 2018. Daværende eier og direktør, Øyvind Iversen, uttalt da til avisen Agder: – Det er selvfølgelig trist å måtte avslutte på dette viset med et selskap som rakk å passere en alder av 50 år

Dette var verkstedets byggnr. 12. Hovedmotoren er en Wichmann, type 5 DCT, på 375 HK, og hjelpemotoren , en Lister, er på 13 HK. Farten er ca. 10 knop. Det elektroniske utstyret består av radar, VHF telefoni, ekkolodd med ekkoskop, autopilot og 100 W radiotelefon.

Byssen er gassfyrt, og for oppvarming er det installert PYRO sentyralvarmeanlegg. Lugaren er praktisk og fint innredet for 8 mann.

Eieren, Mr. O´Driscoll som også er skipper om bord, er meget godt fornøyd med fartøyet som nå er satt inn i fiske rundt Irland, særlig på Atlanterhavskysten.

Dette var som nevnt det 6. fiskefartøyet Sigbjørn Iversen Mek. Verksted har levert til Irland, og man har for tiden ingen kontrakt for bygging til irske redere. Men som tidligere kan ryktet om disse solide fiskefartøyene bre seg, og kjenner vi forholdene rett, var «Marina» ikke det siste til Irland.

Forøvrig er nylig et fiskefartøy  levert fra dette verkstedet til Shetland, og vi har gleden av å presentere dette her.

«Comet» var verftets byggnr. 16 og ble overlevert i august 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1971.

Shetlandsreder overtar M/S «Comet»

Nok et fiskefartøy fra Sigbjørn Iversen Mek. Verksted - Skipsbyggeri er levert til Shetland. Overlevering fant sted i slutten av august, og reder er J.L.  Hughson m.fl., Skerries, Shetland.

«Comet» er verftets byggnr. 16 og var den 5. leveransen til Scotland/Shetland (den 2. til selve Shtland). Skroget er bygget ved Lista Treskipsbyggeri som indikerer at fartøyet er bygget av eikehud på eikespant, og tegningene er fra S. Iversen Mek.

Fartøyets dimensjoner er: Lengde 78 fot, bredde og dypg. h.h.v. 22 og 11 for, og det er bygget etter skotske byggeregler. Overbygningen er av aluminium og er i likhet med all innredning og montering for øvrig utført ved S. Iversen Mek. Verksted, hvorfor det også er levert herfra som komplett enhet.

Hovedmotoren er en Caterpillar, type D353 TES, på 425 HK v/1225 o/min. og hjelpemotoren 16HK. Dekksmasineriet  består av en 6 tonns Norwinch trålvinsj og bomsvinger av samme fabrikat. Kraftblokken er en Rapp og styremaskinen Tenfjord.

Lysanlegget er 110 V og 24 V likestrøm med en effekt på tilsammen 25 kW. Det elektroniske utstyret er av forskjellig fabrikat, og det meste kommer via rederen fra øyene vestpå. Her finner man Decca radar, Kelvin Hughes ekkolodd MK 29 og fiskelupe MK4 samt radiotelefon og VHF av typen Sailor.

Også her er rederen storlig fornøyd med båten, som har kostet omkring 1,25 mill. kroner.