M/S «DANIANA»

Skogsøy Båt AS, Mandal overleverte fiskebåten M/S «Daniana» til Åge Danielsen, Andabeløy 20. desember. Båtbyggeriets byggenummer 72 er en ny type fiskebåt bygget i aluminium.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båten er hovedsakelig konstruert for reketråling, men kan også drive fiske med snurrevad eller not. Det er verd å merke seg båtens bredde som gir god dekksplass og økt lastekapasitet. Hvis man sammenligner med en annen båt fra samme verftet, M/S «Røksund», viser det seg at med samme lengde er «Daniana» 90 centimeter bredere, og dødvekten er 32 tonn mot 24 tonn for «Røksund».

«Daniana» har faktisk samme bredde som «Rubin», levert fra Skogsøy Båt i mai 2005, mens sistnevnte har en lengde på 14,04 meter mot «Daniana»s 10,65 meter. Lasterommet er på 20 m3.

M/S «Daniana» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
10,65 m
Bredde største
5,00 m
Dybde i riss
2,85 m
Dødvekt
32 t
Lastekapasitet
20 m3
Displasement uten last
ca. 42 t

Tankkapasitetene er 4 m3 brennolje og 1,64 m3 ferskvann.

Dekk
Luker er levert av verftet. Dekksutstyret ombord er levert av Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted, inkludert 4-tonns trålvinsj, to tromler, bomrigg m/mantelvinsj, selvstrammende svingervinsj og bomløftevinsj. Trålutstyr er levert av Skagerak Trål og Notbøteri.

Vinduer kommer fra Blom Marine, og verftet har selv levert dører. Lanterner er Nav-serien 55 fra Kellox, og Seematz lyskaster på 500 W, samt belysning og soler er levert av O.S. Solhaug AS. Redningsutstyret innbefatter Seatronic redningsflåte og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety.

Innredning
M/S «Daniana» er innredet for to personer med styrehus, pantry og messe på samme plan. Fibo Trespo paneler er benyttet på innvendige skott, skipsgulv er i teaklaminat og listverk i teak. Båten er vinterisolert utstyrt med varmeanlegg fra motorkjølevann.

Forut under bakk er lugaren med to køyer og dusj- og toalettrom. Puter og madrasser er en leveranse fra Reidar Svendsen & Sønn. Styrehuset har to SAP styrestoler og messe med sittegruppe for fire personer. AB Elektrisk AS har utført de elektriske arbeidene, mens Sandvik Service har supplert batterier. Lader/vekselretter er fra Farco AS.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania D9 HC-168 dieselmotor som utvikler 250 hk og driver en Nogva propeller på 1300 mm, via et reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 16:1.

Styremaskinen er type Tenfjord, og båten er utstyrt med en Sleipner Motor sidepropeller tilkoblet autopilot for å holde båten på kurs uten fremdrift. Pumper er fra Johnson Pump, mens Sauer Danfoss har stått for leveranse av pumpe, ventiler og radiostyring. Slangeservice Mandal har supplert slanger m/utstyr.

Elektronikk
Den elektroniske utrustningen fra ProNav omfatter JMA 3806 48 nm radar, FF 50 ekkolodd, ProNav CS-300 MK kartplotter, ComNav 1201 FC autopilot, G2 GPS satellittkompass og NM 7200 VHF.