Alle fotos: Harald Valderhaug.

M/S «CERBERUS»

Byggenummer 308 fra Kleven Verft AS ble flyttet over til Myklebust Verft AS, Gursken og ble da byggenummer 45. Skipet, M/S «Cerberus», er det andre skipet som ble kontrahert av Harms Bergung Transport & Heavylift GmbH & Co. KG, Hamburg, og overleveringen av VS 470 Mk II designet fant sted 7. april. M/S «Centaurus» ble for øvrig omtalt i Skipsrevyen nr. 6/2005.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Begge de to ovenfor nevnte verftene er med i Kleven Maritime gruppen. Myklebust Verft er et kombinasjonsverft som satser på både nybygg og reparasjoner/vedlikehold. Verftet leverer standard offshore service skip og store avanserte fiskefartøy. Fasilitetene ved skipsbyggeriet inkluderer en flytedokk på 162x21 meter og kai på 300 meters lengde.

Satser innen offshore
Harms Bergung er et tysk selskap med aner tilbake til 1851 og var tidligere hovedsakelig engasjert innen redningsvirksomhet og tungtransport. I dag er hovedvirksomheten konsentrert om tauing, transport av pontonger, heavy lifts og redning.

M/S «Cerberus» er finansiert gjennom König & Cie. i Hamburg. Gjennom disse tre offshore fartøyene (det tredje og siste er «Aeolus») har König & Cie. for alvor tatt skrittet inn i denne sektoren. Alle skipene fører Antigua flagg. Skipet er klasset til DNV klasse @1A1, SF, E0, Dynpos-AUT DK(+), HL(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
73,40 m
Lengde p.p.
64,00 m
Bredde største
16,60 m
Dybde i riss til h.dk.
7,60 m
Dwt
ca. 3.500
Draft max.
6,50 m
Lastedekk
711 m2
Dekkslast
ca. 1500 tonn
GT
ca. 2466
NT
ca. 740
IMO nr.
9359208

Tankkapasitetene er for brennolje 1102 m3, for ferskvann 986 m3, for vannballast/drill water 730 m3, for drybulk 340 m3 og for base oil/liquid mud/brine 850 m3.

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri består av to Wärtsilä 6R32LND dieselmotorer, hver med ytelse 2220 kW som er koblet til hver sitt Wärtsilä Propulsion LIPS SCV56-P41 propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Servicefart er ca. 14,1 knop.

Tenfjord styremaskineri betjener High Lift ror, og for best mulig manøvrering er skipet utstyrt med fire Brunvoll FU-63-LTC-1550 sidethrustere, hver på 588 kW.

Hjelpemaskineriet utgjøres av to CAT 3406 TA generatorsett hvert på 345 bkW, og nødaggregatet er også av CAT fabrikat med motor type 3054 T på 75 bkW. En Scandinavian Electric Systems akselgenerator produserer også strøm til fartøyet. Castrol har levert smøreolje.

Pumpeleveransen er fra Allweiler, Westfalia har levert separatorer og kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft). Vattøy Kjøleservice AS har levert proviant frys-/kjølemaskineri, og aircondition anlegget er fra Aeron Miljøteknikk AS, mens Nyborg har levert vifter. Pyro har levert kjelutrustning, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Rockwool er benyttet som isolasjonsmateriale, og utstyr for tankmåling er type Umas.

Brannsikkerheten i maskinrommet er ivaretatt med et Unitor slukkeanlegg og LAFF (Local Application Fire Fighting E.R.), samt Thorn Minerva Marine T2000 alarmsystem.

Dekk
Cementanlegget er levert av Randaberg Industries, og vinduer er fra Bohamet. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. Hydrakraft AS har levert hydraulisk dekksmaskineri, inkludert ankervinsj, capstan og fortøyningsvinsjer, mens kran er fra Hydramarine av type HMC 1077. Gurskøy Sveiseindustri har supplert landgang til fartøyet, og anker og kjetting kommer fra Eide Marine Tech. AS, mens Nor-Pro AS har utstyrt båten med fortøyningsutstyr.

Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter og Midget Mk II Version MOB-båt i NDA 16 davit, begge fra Norsafe. Mariner 25 hk livbåtmotorer hører også med til utstyret. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Sigma malingssystemer er anvendt til oppmaling av nybygget.

Innredning
M/S «Cerberus» har lugarinnredning for 23 personer fordelt på 14 lugarer. Contech paneler er anvendt på innvendige skott, og innredningsdørene er type Alvedoor. Contract Møbler AS har levert møbler, Miele har supplert vaskeriutstyr og Mare Safety har levert Aluminox bysseovn. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum.

Hareid Elektriske Teknikk har levert hovedtavle og brokonsoll og har også utført de elektriske installasjonsarbeidene. Fartøyets intercomanlegg er merke Zenitel.

Elektronikk
Bjørge Steinco Moland AS har levert et integrert automasjonssystem, og DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Av navigasjonsutstyr ombord finner man Furuno FAR-2117 Arpa 3cm og FAR-2137S Arpa radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Simrad CD 100 A gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, Furuno GP-90 GPS og Furuno Telchart T2026 kartsystem.

Kommunikasjonsinstrumentene er Skanti MF/HF GMDSS radiostasjon, Skanti VHF, Skanti ICS Navtex, Motorola UHF, Tron UAIS TR 2500, Tron 40S nødpeilesender, Tron livbåtradio og Telular SX-5D mobiltelefon. Comrod har levert antenner. Det elektroniske utstyret er levert av Sletten Electronics.

*

Myklebust Verft AS skal levere byggenummer 42 til Artic Shipping i Førde i juni. Dette er et et fraktefartøy for transport av fiskef™r. I januar og april 2007 skal to fryseskip overleveres til Eimship HF som byggenumre 43 og 44. Deretter følger to forsyningsfartøyer for Augusta Offshore i mai og november 2007. Det tredje fartøyet for Harms Bergung skal leveres fra Kleven Verft.