Solgunn Homme Breivik opplever korona-situasjonen på nært hold gjennom jobben som los. Foto: Kystverket

- Loser oss gjennom koronakrisen

Selv midt i koronakrisen sørger losene våre for at skipene kommer trygt i havn – og sikrer viktige forsyninger, både til industrien og befolkningen. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Lostjenesten defineres som en samfunnskritisk funksjon på forsyningssikkerhet. Alle tilgjengelige loser jobber nå hardt for å opprettholde tjenesten i denne krevende tiden, forteller losdirektør Erik Blom i Kystverket. Selv om skipstrafikken er noe lavere enn normalt, skyldes dette hovedsakelig at cruisetrafikken har stoppet opp.

- Vi kan forsikre om at Lostjenesten forholder seg til alle de forholdsregler som er anbefalt og gitt av de norske myndighetene for å unngå smitteoverføring, understreker Blom i en sak på Kystverkets egne nettsider. 

Kaptein Vitaly Shtefuryak og statslos Jostein Aadland om bord på MT JS Ineos Ingenuity. – Bruker vi munnbind, letter det veldig på stemningen ombord, sier Jostein. Foto: Privat

Felles utfordring

Til tross for den alvorlige situasjonen som følge av korona-viruset er det stort sett god stemning på fartøy som får losen om bord.

- Ingen ønsker å bli smittet, eller utsette andre for smitte. Vi er, bokstavelig talt, alle i samme båt, og har en gjensidig forståelse for tiltak som denne spesielle situasjonen krever. Selv om epidemien skaper en del usikkerhet, kjenner jeg meg fortsatt velkommen om bord, sier statslos Jostein Aadland i Skagerak Losoldermannskap. Han er en av mange loser som nå holder trafikken i gang.

Nye krav 

For å beskytte loser i arbeid ble det nylig utarbeidet krav til skip om å erklære ikke smitte/mistanke for å avdekke smitte om bord før losen går ombord.

- Dette sendes ut gjennom den nasjonale meldeportalen SafeSeaNet. Det er også laget en egen prosedyre for håndtering av fartøy med potensiell smitte om bord, for å ivareta smittevernhensyn ved losoppdrag, forklarer losdirektøren. Han legger til at Lostjenesten forholder seg til Folkehelseinstituttets (FHI) retningslinjer og råd. Økt renhold på losstasjoner, god håndhygiene, bruk av antibac, bruk av engangshansker og god avstand mellom mannskap er blant smitteverntiltakene som er innført.

Nødvendige prosedyrer

- Vi har forståelse for at mannskapet på skipene er bekymret for at losen kan bringe med seg smitte. Samtidig er det viktig å kommunisere at vi følger alle nødvendige retningslinjer for smittevern, forteller Jostein. Han har jobbet som los i 28 år og går av med pensjon i mai. Han har aldri opplevd en lignende situasjon i sin tid som los.

- Dette er nytt for alle. På noen skip ryddes dekk for folk når vi kommer om bord. Selv bruker vi både antibac og engangshansker, og vi holder god avstand. Vi har også med egen mat, vann og kaffe. Det har vi aldri gjort tidligere, men nå er det strengt nødvendig, forklarer han.

Bygger gjensidig tillit

Mange på utenlandske skip bruker munnbind. Dette er ikke blant smitteverntiltakene som anbefales av FHI, og brukes derfor ikke av losene. 
- Men kommer vi om bord og alle bruker munnbind, så bruker vi det også. Stemningen blir merkbart bedre når vi gjør det. Det handler mye om å skape trygghet og tillit overfor hverandre, mener Jostein.

Fokuserer på jobben

Han er likevel ikke redd for å gå på jobb. Ansvaret for å lose skip trygt til og fra havn kjenner han alltid på, både i «fredstid og krigstid».

- Når jeg er på jobb er jeg 100 prosent fokusert på å gjøre jobben min. Slik har det alltid vært, sier han.

- Jeg er ikke redd, men det skal godt gjøres å ikke bli litt bekymret når man ser nyhetene for tiden. Med mine 65 år er jeg nok definert som risikogruppe. Jeg kjenner meg likevel trygg når jeg er på jobb. Vi har kontakt med et svært begrenset antall mennesker sammenlignet med andre samfunnskritiske yrker, som for eksempel dagligvarehandelen og ansatte i helsetjenesten, understreker han.