Gå til innhold
Partileder Bjørnar Moxnes i Rødt mener Kongsberg Gruppen med hjelp av staten bør kjøpe Bergen Engines. Foto: Ihne Pedersen/Rødt
Partileder Bjørnar Moxnes i Rødt mener Kongsberg Gruppen med hjelp av staten bør kjøpe Bergen Engines. Foto: Ihne Pedersen/Rødt

Partileder Bjørnar Moxnes i Rødt mener staten må bruke sitt majoritetseierskap i Kongsberg Gruppen for å kjøpe Bergen Engines, og få selskapet på norske hender.

I februar ble det kjent at russiske TMH Group skulle kjøpe Bergen Engines. I ettertid er det dukket opp en rekke bekymringer både fra norske politikere og utenlandske kunder. 

1. april i fjor var første dagen Kongsberg og Rolls Royce Marine ble til ett selskap. For en pris på rundt 5,3 milliarder kroner overtok Rolls-Royce Commercial Marine. Bergen Engines var ikke en del av handelen. 

For at kjøpet skulle bli en realitet måtte staten gjennom sitt majoritetseierskap i Kongsberg ut med rundt 2,5 milliarder kroner. 

- Dette er en viktig sak for Kongsberg Gruppen, Rolls-Royce Commercial Marine og den norske maritime næringen. Begge selskapene er i dag verdensledende på sine områder. De har mange ansatte i Norge, samtidig som de har bred internasjonal virksomhet, sa daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) da kjøpet ble kjent. 

SV-leder Audun Lysbakken. Foto: Åsmund Holien Mo
SV-leder Audun Lysbakken. Foto: Åsmund Holien Mo

- En skandale

Partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener staten må bruke sine muligheter som majoritetseier i Kongsberg Gruppen.

- Rødt krever at regjeringen slutter å somle og sikrer videre drift av Bergen Engines, sier han til Skipsrevyen.

- Dette kan for eksempel skje ved at Kongsberg Gruppen, hvor staten har kontrollerende majoritet, kjøper opp virksomheten slik som skjedde med Rolls-Royce Marine i 2018. Da sikrer vi både arbeidsplassene, en aktør vi kan bruke strategisk i det grønne skiftet, og ikke minst, Forsvaret, påpeker han. 

Moxnes omtaler hele saken som en skandale, som han mener viser de verste konsekvensene av den næringsnøytrale linjen til regjeringen. 

-  Hva skal vi med et forsvar om nøkkeloppgaver utføres av russiske oligarker? Spør han retorisk.

Dette er saken:

  • I mars 2020 varslet Rolls Royce at de ønsket å selge motorfabrikken Bergen Engines på Hordvikneset i Bergen kommune. 
  • I november 2020 spekulerte avisen The Telegraph om prislappen kunne ende opp på over en milliard kroner. 
  • 4. februar 2021 ble det kjent at russiske TMH Group hadde fått tilslaget på å kjøpe fabrikken for 155 millioner euro, tilsvarende 1,55 milliarder kroner. 
  • Salget vakte stor oppsikt ettersom fabrikken leverer motorer til flere norske, og allierte, marinefartøy. 
  • 9. mars 2021 varslet regjeringen at de vurderer å stanse kjøpet, fordi salget kan medføre en risiko for nasjonale sikkerhetsinteresser.
  • 10. mars uttalte partileder Bjørnar Moxnes i Rødt at staten gjennom Kongsberg Gruppen burde kjøpe fabrikken. 

Må være sitt ansvar bevisst

SV-leder Audun Lysbakken mener det viktigste nå er at regjeringen og Stortinget er sitt ansvar bevisst i saken.

- Om staten går inn og stopper et salg på denne måten, er det naturlig at vi tar et initiativ til at staten tar en aktiv rolle i å sikre arbeidsplassene i Bergen Engines. Det kan for eksempel skje gjennom å gå inn på eiersiden, eller ta i bruk et aktivt eierskap i selskaper hvor fellesskapet er deleier, sier Lysbakken til Skipsrevyen.

- Én ting er sikkert, og det er at arbeidsfolk i Bergen ikke skal lide fordi regjeringen har sovet i timen, fastslår han.

Bjørnar Moxnes sier Bergen Engines er en virksomhet av strategisk stor betydning for Norge, og vil sikre at driften videreføres. 

- Ikke bare leverer Bergen Engines til Forsvaret, det er også landets eneste gjenværende produsent av skipsmotorer og større industrimotorer. Rødt ønsker at flere offentlige oppdrag skal gå til norske produsenter, og når vi nå skal elektrifisere fergeflåten vil vi at mest mulig av arbeidet skal utføres i Norge. Da kan også Bergen Engines med sin kompetanse spille en strategisk viktig rolle.