Gå til innhold
Trøbbel med det skipstekniske systemet IPMS førte til at KNM «Maud» måtte avbryte oppdrag. Foto: Sjøforsvaret
Trøbbel med det skipstekniske systemet IPMS førte til at KNM «Maud» måtte avbryte oppdrag. Foto: Sjøforsvaret

KNM «Maud» er fikset på nytt, og har nå tilstrekkelig grunnlag for sikker drift, forteller Forsvaret. 

– Etter en periode med tekniske utbedringer og tester har KNM «Maud» nå satt kurs for å gjenforenes med den maritime Nato-styrken, melder Forsvaret i en pressemelding.

Teknisk feil førte til avbrutt NATO-oppdrag

Tidligere i november måtte skipet avbryte NATO-oppdrag på grunn av teknisk feil. Den gangen la Forsvaret skylden på “barnesykdommer”: 

- Samtidig er det et faktum at noen av barnesykdommene fortsatt gjør seg gjeldende, særlig med det skipstekniske datasystemet. Vi er i tett dialog med den britiske leverandøren, og optimistiske med tanke på at dette vil løse seg, men av sikkerhetshensyn vil det bli et driftsavbrudd inntil alt er løst, sa sjef Sjøforsvaret, kontreadmiral Rune Andersen.

I gang igjen

Nå skal imidlertid alt være i orden igjen, og skipet er klar for å fortsette sitt oppdrag. 

KNM «Maud»s rolle i SNMG1 er som såkalt “fleet oiler”. Hun skal forsyne den kanadiske fregatten HMCS Fredericton, den nederlandske fregatten Zr.Ms. Van Amstel og den portugisiske fregatten NRP Corte-Real, med drivstoff. Sekundæroppgaver er blant annet suverenitetshevdelse, støtte til andre militære enheter, sivil støtte, search & rescue (SAR), humanitære operasjoner og delta i nettverksbasert forsvar.​