Gå til innhold
Annonse
Hurtigruten oppgraderer enda flere skip til hybriddrift, og forvandler tre skip til nye ekspedisjonscruiseskip. MS «Midnatsol» (bildet) blir MS «Eirik Raude». Foto: MAXIMILIAN SCHWARTZ/Hurtigruten
Hurtigruten oppgraderer enda flere skip til hybriddrift, og forvandler tre skip til nye ekspedisjonscruiseskip. MS «Midnatsol» (bildet) blir MS «Eirik Raude». Foto: MAXIMILIAN SCHWARTZ/Hurtigruten

Etter omfattende oppgraderinger vil tre av Hurtigrutens skip bli splitter nye ekspedisjonscruiseskip – med batteripakker, miljøvennlig hybridframdrift og nye navn. Foreløpig er hvilket verft som skal gjøre jobben ikke valgt. 

Annonse

Skipene får navnene MS «Maud», MS «Otto Sverdrup» og MS «Eirik Raude» . Fra 2021 skal de seile ekspedisjonscruise langs norskekysten, året rundt til håndplukkede destinasjoner.

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere.

- Med disse nye ekspedisjonscruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Foto: Hurtigruten
Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Foto: Hurtigruten

Hvilke destinasjoner de tre skipene skal besøke langs kysten, blir klart senere i høst. Men de tre skipene som siden midten av 2000-tallet har seilt på ruten mellom Bergen og Kirkenes som MS «Trollfjord», MS «Finnmarken» og MS «Midnatsol», skal gjennom gigantiske oppgraderinger før de skal settes inn i de unike, helårlige ekspedisjonscruisene.

Får batteripakker og hybrid-drift

Hurtigruten har inngått en avtale om leveranse av batteripakke til MS Otto Sverdrup, med opsjon på samme oppgradering også på MS «Maud» og MS «Eirik Raude». Dermed får Hurtigruten enda tre hybriddrevne skip i det som i dag regnes som verdens grønneste cruiseflåte. Skipene vil også få landstrømanlegg, slik at de kan kutte alle utslipp når de ligger til kai.

I tillegg skal alle motorene bygges om og oppgraderes til alle kjente og kommende reguleringer (Tier 3), og skipene skal også gjennom flere andre tekniske oppgraderinger.

- Satsingen på bærekraft og miljøteknologi er kjernen i alt vi gjør. Vi har et ansvar for områdene vi besøker, ikke minst langs norskekysten som nå er under press fra masseturismen, sier Skjeldam.

Alle fellesomårdene på alle de tre skipene blir fullstendig oppgradert til en helt ny standard. Her er nye Explorer Lounge på MS «Maud» og MS «Eirik Raude». Foto: Hurtigruten
Alle fellesomårdene på alle de tre skipene blir fullstendig oppgradert til en helt ny standard. Her er nye Explorer Lounge på MS «Maud» og MS «Eirik Raude». Foto: Hurtigruten

Pusses opp fra bunnen

Etter det som blir de største oppgraderingene i Hurtigrutens historie, vil skipene få plass til maksimalt 530 gjester. Oppgraderingen vil forvandle skipene til premium ekspedisjonscruiseskip med svært høyt komfortnivå:

Alle fellesområdene både på MS «Maud», MS «Otto Sverdrup» og MS «Eirik Raude» skal pusses opp fra bunnen av – med nye restauranter, barer og ikke minst et høyteknologisk Hurtigruten Science Center.

I forvandlingen fra kystrute- til ekspedisjonsskip skal skipene få spesialbygd Expedition launch, startpunkt og samlingssted for ulike utflukter.

Samtlige lugarer og suiter på de tre skipene skal pusses opp med lyse, moderne materialer og større vinduer for å løfte reiseopplevelsen for gjestene. MS «Maud» og MS «Eirik Raude» får nybygde suiter med spektakulær utsikt forut på dekk 9. MS Otto Sverdrup får suiter utsikt akterut der det i dag er sauna og gym.

Alle de tre skipene får nytt wellness-område (over), som inkluderer lounge, behandlingsrom, treningsutstyr og sauna. Bassengområdet (MS «Otto Sverdrup») og boblebad-områdene (MS «Maud» og MS «Eirik Raude») blir også oppgradert.

Skipene vil også ha Hurtigrutens nye restaurantkonsept for den stadig voksende flåten av miljøvennlige ekspedisjonscruiseskip:

Foto: SOLFRID BØE/Hurtigruten
Foto: SOLFRID BØE/Hurtigruten

Hedrer norske utforskere med nye navn

MS «Maud» (nåværende MS «Trollfjord») får et navn med lange tradisjoner både i og utenfor Hurtigruten. Skipet er oppkalt etter en av historiens mest kjente polarskuter, Roald Amundsens «Maud» fra 1917. Skipet hentet navnet fra Norges første dronning i moderne tid, som også ga navn til Hurtigrutens tidligere flaggskip, DS «Dronning Maud» fra 1925.

Foto: Agurtxane Concellon / Hurtigruten
Foto: Agurtxane Concellon / Hurtigruten

MS «Otto Sverdrup» (nåværende MS «Finnmarken») er oppkalt etter en av Norges største polarhelter. Sammen med Nansen var han den første til å krysse Grønland på ski, var sentral i flere av de mest kjente ekspedisjonene i Nordområdene, og kaptein på den legendariske polarskuta «Fram» . Sverdrup har også sterke bånd til Hurtigruten: Mellom ekspedisjonene var han kaptein på Hurtigrutens skip.

Foto: Marius Lietaer/Hurtigruten
Foto: Marius Lietaer/Hurtigruten

MS «Eirik Raude» (nåværende MS «Midnatsol») har fått navn fra en av historiens mest kjente vikinghøvdinger. Eirik Raude ble født i Rogaland, ble kjent for sitt voldsomme røde skjegg, og har fått æren ikke bare for å oppdage Grønland - men også for å ha gitt øya navnet den er kjent for i dag.

- I flere tusen år har mennesket flyttet grenser og utforsket verdens mest utilgjengelige steder. Som det største ekspedisjonscruiserederiet i verden viderefører vi arven etter våre polarhelter og andre oppdagere. Derfor er det naturlig for oss å gi våre ekspedisjonsskip navn inspirert av pionerer og ekspedisjoner som ikke bare har satt sitt preg på sin generasjon, men på historien, sier Skjeldam. 

Annonse