Gå til innhold
«Utstraum» skiftet navn flere ganger. Her som «Ljosafoss». Foto: Ukjent
«Utstraum» skiftet navn flere ganger. Her som «Ljosafoss». Foto: Ukjent

Skipsrevyen nr. 2/3-1972: MS «Utstraum» - første båt med nykonstruerte daviter fra samme verksted.

Verkstedet Georg Eides Sønner  AS, Høylandsbygd, har konsentrert sin virksomhet på nybyggingssektoren, og det varer ikke lenge mellom leveringene fra dette verkstedet som beskjeftiger 100 mann. I mars kunne således rederiet Alf Utkilen, Synnevåg/Bergen, overta verkstedets byggnr. 92, MS «Utstraum», en frysebåt på 299 br.tonn. Skipet ble døpt av fru Helga Utkilen.

Fakta og historie

1971 Kjølstrukket i juni. Bygget som «Utstraum» av Georg Eides Sønner A/S, Høylandsbygd for A/S Friotransport K/S (Alf Utkilen), Bergen. Sjøsatt 06/11.
1972 Levert 11. mars 1972.
1973 Ommålt: 702 brt.
1974 Solgt i april til H/f Eimskipafelag Islands, Reykjavik, Island. Omdøpt til «Ljosafoss»
1990 Solgt til OK H/f, Isafjord, Island. Omdøpt til «Isberg»
1991 Omdøpt til «Ljosafoss»
1992 Solgt i juni til Al Zora Shipping & General Trading, Ajman, UAE. Omdøpt til «Badr»
1995 Omdøpt til «Gulf River»
1998 Solgt til Arabian Reefer Co. L.L.C., Belize. Omdøpt til «Arabian Reefer».
2001 Solgt til Gulf Oil Co. L.L.C., Ajman, UAE/Panama.
Ommålt: 594 tdw, 789 brt, 236 nrt.
2005 Omdøpt til «Sara» 17/10.
2006 Solgt 20/03 til Abdul Jalil Bachari TRD LLC, Dubai UAE/Freetown, Sierra Leone
2007 Omdøpt til AL «Yamama».
2011 Landsatt 21/04 på Gadani Beach, Pakistan for hugging.
(Kilde: sjohistorie.no)

«Utstraum» er forøvrig den  første som er utstyrt med hydrauliske livbåtdaviter som er utviklet og produseres ved Georg Eides Sønner AS. (Omtalt i Skipsrevyens nov/des. 71-utgave, s.2). Flere rederier har vist interesse for davitene som allerede er bestilt til en rekke båter.

Den nye frysebåten er bygget til klasse i Det Norske Veritas 1A1 Is C og utrustet etter Skipskontrollens krav om europeisk fart. Største lengde er 54,75 m, lengde mellom p.p. 50 m. Bredden er oppgitt til 10,5 m, og dybde til h.h.v. hoveddekk og shelterdekk er 3,05 og 5,85 m.

Maskineri og overbygg er plassert akter med plass for et mannskap på 7 mann i trivelige enmanns-lugarer. Båten er rigget med A-mast midtskips med to bommer à 3 tonn. Dekksmaskineriet og vinsjer er hydrauliske av lavtrykkstypen fra Hydraulik Brattvaag.

Frysemaskineriet er dimensjonert for nedfryinig til - 30 grader C, men hvert av rommene kan reguleres for føring av forskjellige typer last samtidig. Dette maskineriet er fra Kværner Brugs Kjøleavdeling. Fryseromskapasiteten er 37 000 kubikkfot fordelt på 2 adskilte rom. Hvert av rommene har lukeåpninger med patentdeksler på h.h.v. 6,4 x 14,4 m og 6,5 x 11,7 m.

Hovedmaskineriet består av en B&W Alpha Diesel type 408-25 VO på 800 HK ved 400 o/min. tilkoblet Alphas eget propelleranlegg. Hjelpemotorene er 2 stk. Scania Vabis diesel, hver på 174 HK v/1500 o/min. koblet til hver sin generator på 120 kVA. I tillegg er installert et havbneaggregat på 43 HK/38 kVA.

Alt maskineri kan manøvreres fra broen, og det er installert  alarmanlegg slik at båten kan seile med delvis vaktfritt maskinrom etter forskriftene for denne størrelse og type skip. Styremaskinen er en Tenfjord el.hydraulisk. Skipet er konstruert av Ingeniørene Lund, Mohr & Giæver-Enger, Bergen.

Det elektroniske utstyret består av bl.a. Robertson 100W radiotelefonianlegg, Robertson Auto-pilot og VHF, Decca radar og navigator samt Simrad navigasjonslodd.

Georg Eides Sønner As har som nevnt hyppige leveranser av nybygninger. Sist i oktober i fjor  ble byggnr. 91, en 499 brt/1500 tdw. shelterdekker levert til rederiet Anders Stokka, Haugesund, i mars altså omtalte «Utstraum» og på beddingen står npe en lukket shelterdekker på 1199 brt./2500 tdw, som beregnes sjøsatt før verkstedet tar sommerferie, forteller disp. Johs. Eide til Skipsrevyen. Denne er til rederiet J. Brunvall, Bergen, som også skal ha to påfølgende søsterskip.