KNM «Oslo» sank utenfor Bergen i 1994

Fregatten sank på "direkten"

Historiske skip: Denne uken kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» nord for Bergen, uten at noen kom alvorlig til skade. I 1994 havarerte fregatten KNM «Oslo» ved Marsteinen sør for Bergen, og én person omkom.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

KNM «Oslo» ble bygget ved marinens hovedverft i Horten, og satt i drift i januar 1964. Gudmor for det 96,6 meter lange fartøyet fra Prinsesse Astrid, fru Ferner. Skipet var som sine søsterskip oppkalt etter norske byer.

«Oslo» undergikk flere moderniseringer mellom 1987 og 1990. Som følge av dette ble alle skipene utstyrt med to chaffkastere, en ny Spherion TSM-2633 baugmontert sonar, MSI 3100 data- og trusselinformasjonsbehandler og en ny 40 mm/70 Boforskanon, som kom på bekostning av aktermontert 76 mm-kanon.

Faksimile Arbeiderbladet

Ulykken skjer

I januar 1994 var vestlandet herjet av et voldsomt uvær. En orkan hadde 23. januar ført til at boligplattformen «Polyconcord» blåste inn i Puddefjordsbroen i Bergen. Dagen etter, 24. januar, var det litt roligere og KNM «Oslo» gjorde seg klar for å seile fra Haakonsvern. Været var like dårlig med sludd og snø, høye bølger, tre grader i lufta og fem i vannet.

Klokken 16.00 forlater skipet havnen, og bare to timer senere meldes det om motorhavari om bord. Skipet driver nå sørover, og en halv time senere grunnstøter hun like ved Marsteinen fyr, sør for Bergen. Begge fyroljepumpene har sviktet, og ingen klarer å starte motoren igjen.

Skipssjefen, orlogskaptein Christian Irgens, er på sin lugar da motorene stopper.

Han haster opp på broa, der han registrerer at fregatten har vind og sjø rett inn fra styrbord.

– Jeg innså straks at dette vil gå galt. Vi driver inn mot skjærene innenfor Marsteinen, fortalte Irgens i et intervju med Vi Menn i 2013.

I løpet av den knappe halvtimen det tar å drive inn mot skjærene, blir det bekmørkt. Irgens slår straks havarialarm, og alle følger sine prosedyrer. Han forsøker å kalle opp alt av tilgjengelige skip i nærheten, men det dårlige været gjør at det er få båter i nærheten. Unntaket er losbåten «Marsteinen» som er ankommet. De forsøker å få en trosse om bord for å forhindre grunnstøtingen, uten å lykkes.

Redningsaksjon

Skipet krenger kraftig etter grunnstøtingen. To mann er kastet over bord. En av dem var kapteinløytnant Torbjørn Tellefsen, som var sendt på akterdekket for å lede arbeidet med trosser. Han omkommer, og blir ikke funnet før 7. februar. Den andre, menig Steffen Rønningen blir funnet etter 18 minutter i det iskalde vannet og overlever som ved et mirakel.

Faksimile Arbeiderbladet

Flere andre er skadet etter at de ble kastet rundt da skipet traff skjæret, og begynte å krenge.

Etterhvert er det kommer flere båter til havaristen, samtidig som den begynner å stabilisere seg. Skipssjefen får rapport om skadene. Det viser seg at det er vanninntrenging i nesten hele skipets lengde. I turbinrommet står mannskapene i vann og kobler ut det elektriske anlegget. De jobber i damp og røyk til de har vann til halsen. Da dykker de ned til en leider og klatrer ut.

- Det var et under at det ikke gikk flere liv tapt, uttaler Irgens til Vi Menn.

Evakueringen av mannskapet kan nå starte. De har tatt på seg overlevelsesdrakter og blir tatt over i flåter som båter deretter sleper til smulere farvann. Der tas de om bord og fraktes i land, mens båtene returnerer til havaristen med flåtene.

Et Sea King redningshelikopter ankommer og tar med de fire hardest skadde personene. Klokken 21.15 er alle, bortsett fra en gruppe befal som forsøker å berge skipet, evakuert.

Hovedfakta KNMM «Oslo»

  • Deplasement 1 745 tonn (utrustet)
  • Lengde 96,6 meter
  • Bredde 11 meter
  • Dypgang 5,5 meter
  • Framdrift 1 sett De Laval Ljungstrøm PN20 turbiner á 20 080HK, 1 propell
  • Rekkevidde 4500 nautiske mil ved 15 knop
  • Mannskap 122 (39 befal)

Bergingsforsøket

Dagen etter forliset ankommer det flere slepebåter til havaristen. Planen er å trekke henne av grunnen, for å sette skipet på en ny grunne. Slik ville man få en oversikt over skadene.

Skipssjef Irgens er uenig, og sier fra. Likevel blir KNM «Oslo» dratt av skjæret av slepebåten «Lars».

Men under slepet tar fregatten inn vann og begynner å synke. Slepet fortsetter, men fregatten går dypere og dypere. Klokken 11.27 forsvinner KNM «Oslo» i dypet ved Stenneset i Austevoll. Mannskapene på slepebåten har ikke noe annet valg enn å kutte trossene, og se skipet forsvinne i dypet. NRK hadde et team som fulgte slepet, og den kvelden kunne hele landet seg skipet synke, i beste sendetid.

Den 24. april ble hun hevet på en lekter, og kom hjem til Haakonsvern. Man bestemte at skadene var for betydelige, og KNM «Oslo» ble kondemnert og hugget opp samme år.


Kilder: Wikipedia, NRK, Side3/Vi Menn