MS «Sunnhordland» på vei ut fra Bergen 1968 Foto: Harald Sætre

Fra krigsskip til passasjerskip

Ukens historiske skip var opprinnelig bygget for å bekjempe tyskerne under andre verdenskrig. Men, den er bedre husket som en et skip som knyttet Sunnhordland sammen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

MS «Sunnhordland» ble påbegynt av Pullman Standard Car Co i Chicago julaften i 1942. I april året etter var den ferdig. I juni 1943 ble den overført til den britiske marinen og fikk nå navnet HMS «Kilchernan». Her opererte hun som ubåtjager rundt Gibraltar og på vestkysten av Afrika.

MS «Sunnhordland» huset sist vinter mannskapet på «Statsraad Lehmkuhl» Foto: Andrea Bærland

Da krigen var slutt ble hun tilbakeført til den amerikanske marine, og omdøpt til USS «Kilchernan». Hun ble liggende i opplag i England frem til 1947. Da ble hun solgt til HSD i Norge og brakt til Bergen Mekaniske Verksted (BMV) for ombygging.

Snøggruta

HSD hadde opprettet Sunnhordland Snøggruter i 1928. Ideen var at ruten skulle gi indre og søndre Sunnhordland en hurtig og presis båtrute til og fra Bergen, både for gods og passasjerer. DS «Stord» hadde gått i ruten frem til 1947, men nå var behovet for større tonnasje, og siden det var stålmangel etter krigen var det ikke aktuelt å bygge nytt.

Men i England lå det mange marinefartøy som var for salg, nå som krigen var slutt. Blant disse var 15 ubåtjagere i den såkalte «Kil»-klassen. Seks av disse ble kjøpt inn til Norge med tanke på ombygging til passasjerskip. I tillegg ble én kjøpt for å bygges om til lastebåt.

Disse seks skipene ble omdøpt til:

MS «Haugesund», MS «Jylland», MS «Stavanger», MS «Sunnfjord», MS «Sognefjord»,  og altså MS «Sunnhordland»

De nye eierne av «Sunnhordland» satser blant annet på utleie Foto: Andrea Bærland

Av de seks er MS «Sognefjord» og MS «Sunnhordland» de eneste som fortsatt er i drift.

Prisen HSD betalte for «Sunnhordland» var 340.000 kroner. Hun ble hentet av HSD-mannskap utenfor London, og brakt over til Bergen. Like før jul i 1947 var hun fremme hos BMV, på Laksevåg i Bergen.

Først på ettersommeren i 1948 begynte arbeidet på båten, og 20. juni 1949 kunne «Sunnhordland» gå på sin tekniske prøvetur. Originalmotorene fra General Motors, på til sammen 1800 hestekrefter, sto fremdeles i båten. Det gav henne pene 16 knops fart. 5 knop raskere enn DS «Stord». Noen dager senere kunne hun reise ut på en presentasjontur til Hardanger, med kaptein Martin Olsen på broen.

MS «Sunnhordland» ble snart en populær båt i Sunnhordland Snøggruter. Med 996 bruttotonn, og sertifikat på 681 passasjerer, var det på den tiden landets største lokalrutebåt.

Avisutklipp fra venstrebladet Hardanger i 1960

Uhell

I 1960 var MS «Sunnhordland» ute for et uhell som kunne blitt alvorlig. På tur fra Ølen til Etne 22. desember 1960 gikk båten rett i fjellveggen ved Kamparholmen lykt ved innseilingen til Etnefjorden. Det ble en del personskader og «Sunnhordland» fikk en del skader i baugen. Men det oppstod ikke lekkasjer, og båten fortsatte i ruten til Bergen. I avisen Hardanger kunne man lese at «Sunnhordland» hadde kommet til Bergen, bare en time forsinket.

Føreren av båten, Nils Aga, opplyste under sjøforklaringen at da skipet kom til Kamparholmen fyrlykt kom det en tett snøbyge, som varte helt til skipet hadde gått på land. Fartøyet gjorde som vanlig en 90 grader sving for å komme seg inn i fjorden. Under svingen oppdaget Aga at han hadde kommet inn i den hvite sektoren fra fyrlykten. Farten var da på mellom 12-15 knop. På spørsmål fra dommeren, svarte kapteinen at årsaken til uhellet var feilberegning. Han hadde gjort denne manøveren ca. 2000 ganger før.  

Slutt for «Sunnhordland»

MS «Sunnhordland» var viktig for folket i Sunnhordland. Men, i 1973 var det slutt. Nå hadde man fått bedre veier, og ferger i området. «Sunnhordland» ble lagt i opplag. I 1974 ble hun solgt til Finland, og fikk navnet «Kristina Brahe». Nå var det cruisetrafikk som ventet. Under oppholdet ble hun noe ombygget. Blant annet fikk hun to nye lugarer på bildekket, og en restaurantdel akter. I tillegg ble motorene skiftet ut til to Catepillar.  

Hun må ha gjort en god jobb, for hun fortsatte i denne farten i mange år.

«Kristina Brahe» ved kai i Savonlinna i juni 2008

Hjemme igjen

Den 3. november 2016 kom «Sunnhordland» omsider tilbake til Stord under norsk flagg og med sitt gamle navn. Nye eiere i Norge er HSD Sunnhordland AS.

Båten bar noe preg av å ha gått i Finland i mange år. Blant annet var det blitt satt inn bar og sauna i båten. Ellers er det viktig for de nye eierne å beholde båten i så original stand som mulig.

Sist vinter ble hun brukt til å huse mannskapet på «Statsraad Lehmkuhl» da den var inne til ombygging på Laksevåg. I sommersesongen venter en travel tid, som får sitt høydepunkt under Fjordsteam i august.

Kilder: Wikipedia, Venstrebladet Hardanger, Nasjonalbiblioteket