Gå til innhold
Annonse
Remøy Shipping-sjef Karl-Johan Bakken og Tonje Angelfoss fra Equinor har signert de nye kontraktene. Foto: Equinor/Vidar Hardeland
Remøy Shipping-sjef Karl-Johan Bakken og Tonje Angelfoss fra Equinor har signert de nye kontraktene. Foto: Equinor/Vidar Hardeland

Torsdag forrige uke underskrev Remøy Shipping-direktør Karl-Johan Bakken på utøvelse av opsjoner på tre forsyningsskip som alle får installert hybrid batteridrift innen første halvår. 

Annonse

De tre forsyningsfartøyene det er inngått avtaler på er «Rem Eir», «Rem Hrist» og «Rem Mist». I tillegg til batteriinstallasjon vil skipene og ha mulighet til å benytte landstrøm.
Oppstart av 3-års periodene vil være direkte etter utløpet av nåværende faste kontraktsperioder, henholdsvis i mars 2019 for «Rem Hrist» og mai 2019 for «Rem Eir» og «Rem Mist».

– Kontraktene gir oss muligheten til å videre redusere brennstoff-forbruk og utslipp gjennom installasjon av batteripakker på alle tre skipene. Dette vil være en fortsettelse på arbeidet med brennstoff-reduserende tiltak i rederiet, der vi allerede har gjennomført og implementert et digitaliseringsprosjekt for brennstoff-optimalisering av skipenes drift, uttaler administrerende direktør Karl-Johan Bakken i Remøy Shipping.

Rem Eir ved kai på Mongstad. Foto: Vidar Hardeland/Equinor
Rem Eir ved kai på Mongstad. Foto: Vidar Hardeland/Equinor

Ifølge Bakken har Equinor vært den mest sentrale kunden for Remøy Shipping i rederiets offshore-historie. Kontraktsigneringen foregikk ombord på «Rem Eir», mens skipet lå til kai ved forsyningsbasen på Mongstad.

Les Skipsrevyens båtomtale av «Rem Eir» her

Om bare noen måneder vil skipet som i dag går på LNG, etterlate et enda mindre klimaavtrykk. 

Annonse