Gå til innhold
Annonse
Skansi Offshore høster erfaringer med bruk av batterier om bord på MS «Sjoborg». Foto: Skansi Offshore
Skansi Offshore høster erfaringer med bruk av batterier om bord på MS «Sjoborg». Foto: Skansi Offshore

Norwegian Electric Systems (NES) og Færøyske Skansi Offshore høster erfaringer med bruk av batterier om bord på PSV-fartøy

Annonse

PSV fartøyet MS «Sjoborg» har en 5 års avtale med Equinor, og opererer i Nordsjøen med base i Florø, nordvest i Norge. 

Fartøyet er utstyrt med diesel elektrisk fremdriftssystem, i tillegg til automasjons og et bru design fra NES, heter det i en pressemelding. 

I 2018 ble skipet ettermontert med Quest® energilagringssystem med 565kwh batteripakke og en 1500kW mikrokobling til eksisterende AC MSB, for å oppfylle Equinors anbudskrav om å anskaffe batteristrømnotering fra Klasse. 

NES var ansvarlig for systemintegrering og levering av batterikontaineren i tillegg til annen nødvending integrering og programoppdateringer på IAS / PMS og sentralbord.  

DP-drift og standby-modus

En PSV opererer med så mye som 30% i DP-modus for å supportere offshore-plattformene med varer og annen støtte. Ved bruk av batterisystemet i DP-modus får skipet en drivstoffreduksjon på 20%. Hovedtavlen opereres med lukket hovedskillebryter som tillater redusert antall hovedmotorer i drift, samtidig sikrer batterisystemet for reduserte utslipp, men også reduserte kostnader for befrakter.

Batteripakken om bord på MS «Sjoborg» Foto: NES
Batteripakken om bord på MS «Sjoborg» Foto: NES

Størrelsen på batterisystemet er dimensjonert med et sikkerhetsaspekt som sikrer at fartøyet kan avbryte DP-operasjonen og bevege seg inn i en sikker sone utenfor plattformen innen 15 minutter.  

Ved rolig vær, mens fartøyet er i standby-modus reduserer batterisystemet bruken av drivstoff da det trengs bare én dieselgenerator i gang. I tillegg kan batterisystemet brukes når fartøyet ligger til havn, enten selvforsynt eller i kombinasjon med landstrøm. 

- Som et eksempel, brukte «Sjoborg» 2,2 – 2,4 m3 / pr dag i drivstoff før montering, etter ettermontering av batteri ble forbruket redusert til 1,6 - 1,8m3 / pr. dag, sier Johan Sigurd Fjallsá, teknisk sjef i Skansi Offshore. 

Redusert vedlikeholdskostnader

Et viktig aspekt for eieren er reduserte vedlikeholdskostnader for roterende maskiner.  Det forventes at eieren vil spare så mye som 15.000 – 20.000 euro i året, og det årlige vedlikeholdsarbeidet kan utsettes pga. redusert driftstimer. Skansi Offshore forventer reduserte driftstimer på rundt en 15.000 – 20.000 timer over en tiårsperiode.  

Systemjustering og programvareoppdateringer

For å forstå driftsprofilene og kunne optimalisere programvaren for et optimalisert system til fartøyet, har samarbeid og tilbakemelding fra eier vært svært viktig for NES. 

- Dialogen mellom Skansi Offshore og oss de to siste årene har vært utmerket og vi begge er entusiastiske til å se de nye teknologien implementert - å se at det fungerer og bidrar til redusert utslipp, og økt kunnskap om hybridløsninger, sier salgsleder Svein Ove Farstad. 

Annonse