Illustrasjon: Midnordic green transport corridor

Fordeler 70 millioner på tre rederier

Kystverket fordeler totalt 70,4 millioner på Color Line, Hav Line og Viasea, som til sammen skal flytte 1,8 millioner tonn gods fra vei til sjø. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Vi har måttet prioritere mellom mange gode søknader om tilskudd, der prosjektene til Color Line AS, Hav Lines AS og Viasea AS til slutt ble vurdert som de beste prosjektene i henhold til kriteriene, uttaler avdelingsdirektør Sven Martin Tønnessen på Kystverkets hjemmeside. 

Tilskuddet fra Kystverket skal bidra til at det opprettes nye ruter for godstransport til sjøs. Størrelsen å tilskuddet beregnes med Kystverkets eget beregningsverktøy, og skal  begrense seg til samfunnsnytten som realiseres ved godsoverføringen. 

Slaktebåt og nye anløp

Color Line tildeles 33, 8 millioner for opprettelse av en ny ro-ro linje mellom Oslo og Kiel. Den nye ruten skiller seg fra selskapets eksisterende Oslo-Kiel rute blant annet ved at den vil være uavhengig av sjåfør ombord. Dermed kan farlig last som ellers går på vei fraktes på sjøen.Oppstart for Color Lines nye rute er satt til 9. januar 2019, og i løpet av den treårige tilskuddsperioden er det estimert at denne ruten vil flytte mellom 1,2 og 1,4 tonn gods av veiene. 

Hav Line AS skal fra 1. november disitribuere fersk fisk mellom Vestlandet og Hirtshals om bord i  den spanskbygde slaktebåten «Norwegian Gannet». I løpet av støtteperioden hvor rederiet tildeles 20 millioner, anslås det at det vil overføres  212 488 tonn gods. 

Viasea AS får et tilskud på 16,9 millioner kroner til ruten som tidligere har gått direkte fra Oslo/Moss til  Moerdijk i Nederland. Nå legges det inn et anløp i Kristiansand, den ny ruten skal være operativ fra 1. oktober, og er beregnet å flytte 238 000 tonn gods fra vei til sjø. 

Dersom ordningen er en del av statsbudsjettet for 2019 satser Kystverket på å utlyse tilskuddsordningen for 2019 allerede før året er omme.