Gå til innhold
Annonse
Fra sjette etasje i Grieg Gaarden kan vessel managerene følge med på alle de 33 skipene i flåten. Foto: Grieg Star
Fra sjette etasje i Grieg Gaarden kan vessel managerene følge med på alle de 33 skipene i flåten. Foto: Grieg Star

Denne våren har rederiet Grieg Star åpnet supportsenter for sine 33 fartøy. Fra kontoret i Bergen kan de nå hjelpe mannskapet med alt fra feil i maskinen til mer økonmisk kjøring. 

Annonse

- Det begynte med at vi i 2017 fikk installert raskere internett i hele flåten, forklarer Jan Øivind Svardal, COO i Bergensrederiet.

Med bedre nettilgang på plass er målet å kunne samarbeide med kollegaene om bord på rederiets skip såpass sømløst at det skal føles som om de er i det samme møterommet. Dette skal gjøres via videovegg, smart whiteboard, opplæringsvideoer på flere språk og digital oversikt over alt fra skipenes plantegninger til drivstoff forbruk.

Ved hjelp av 360 graders kamera har de fått avfotografert viktige områder om bord i ti av skipene i flåten, slik at vessel managerene som sitter i Bergen skal få bedre innblikk i hvordan det ser ut om bord.

- En viktig milepæl vil bli å kunne utstyre mannskapet med tablets, slik at de kan ta den med bort til maskinen eller utstyret de har problemer med, sier Svardal.

På den måten vil bergenserne kunne hjelpe mannskapet mer konkret. Enn så lenge gjøres det ved hjelp av stillbilder og plantegninger.

- Google maps har blitt såpass nøyaktige at vi kan zoome inn og i mange tilfeller se hvordan fortøyningspullertene er plassert på kaia, og gi råd om hvordan de bør legge seg, med tanke på vær og vind for å for eksempel ta best mulig vare på tauene, forteller Svardal.

God oversikt fra cockpit

- Vi samler inn mange data om bord i skipene våre, som det er viktig at vi benytter oss av på en fornuftig måte, sier Svardal.

For å gjøre arbeidet til dem som er ansvarlig for skipene mer effektivt har de utviklet dashboards hvor de har oversikt over alt fra hvilke innkjøp som må gjøres, hvor lenge hver enkelt har vært mønstret på, og eventuelle alarmer på utstyr.

- På den måten flyter alt som må gjøres opp til overflaten, og man får et slags cockpit-view over alle oppgaver som må gjøres, heller enn at de behøver å tråle gjennom for eksempel innkjøpslistene for å se hva som mangler.

Kulturforskjeller

Med data på for eksempel drivstoff forbruk tilgjengelig kan rederiets ansatte i Bergen også gi mannskapet råd om hvordan de kan kjøre mer energieffektivt.

- Av og til kan vi jo se i etterkant at det kunne vært kjørt mye mer økonomisk, og det gjelder å være såpass i forkant at vi kan gi dem råd

Likevel understreker Svardal at de er bevisste på at det skal være et supportsenter og ikke et overvåkningssenter. Med filipinsk mannskap vedgår Svardal at de har en språk- og kulturbarriere å jobbe med.

- Det er viktig at vi jobber på en sånn måte at de ikke opplever at eierne i Bergen sitter og overvåker dem, men heller er tilgjengelig som en støttefunksjon. At vi for eksempel backer dem i at det går an å kjøre på en motor dersom forholdene er gode, slik at de føler seg tryggere på å ta den typen avgjørelser og å snakke med oss på videochat etterhvert som det blir en vane.

Annonse