På knappe to år har Sigmund Kyvik og selskapet FreiXchange blitt et go-to selskap for dem som vil digitalisere driften. Foto: Helge Martin Markussen

- Følg med på traderne

- Shipping er tradernes største enkeltkostnad, den spekulative trenden reduseres, og måten de slutter skip på er endring, påpekte Sigmund Kyvik, gründer bak FreiXchange under Bergen Shipping Conference fredag. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siden selskapet ble etablert i januar 2016 har det relativt unge Stavanger-selskapet FreiXchange gått fra å slite med å få folk til å ta telefonen, til å bli dem som bes om innspill når shippingselskaper vi digitalisere driften. 

- Jeg tror ikke det er fordi vi er så enormt smarte, men det er ikke så mange som har gravd seg så dypt inn i det som oss. Hele teamet, inkludert meg, selv er bransjemennesker som har relativt stort nettverk som snakker med bransjen hele tiden, sa Kyvik fra scenen. 

Kyvik, som selv har bakgrunn fra commodity trading, påpeker at det er disse som er redernes kunder, og at det er viktig å følge med på trendene der. – Det hjelper ikke å følge just in time-prinsipper i forhold til for eksempel havneanløp, om traderen ønsker lasten så raskt mulig.

Også traderne i råvaremarkedet har fått større krav om kostnadskontroll, de har fått mindre marginer i markedet generelt, og det er vanskeligere å finne de lette pengene.

- Det betyr ganske mye inn mot shipping, fordi den spekulative trenden reduseres, og motivasjonen og måten de slutter skip på er i endring. Frykten til traderne for å dele informasjon går ned. Det er to store aktører som nå vurderer å gå for full open posting på lastene sine. Det er ikke gjennom hemmelighold pengene tjenes lenger, sier Kyvik.

Enheter istedet for hele skip

Han bruker offshore supply markedet som eksempel, her er FreiXchange allerede i gang med en plattform hvor rederne istedet for å leie ut hele skip til spotrater selger frakt på enheter.

Traderne legger inn antall enheter de skal ha fraktet hvor innen hvilken tid, og rederne legger inn ruting, og sannsynlig ankomsttid på de forskjellige installasjonene. Værprediksjon er også lagt inn i modellen, og gjennom innsamlede data kan man finne ut om det vil lønne seg å plassere lasten akter eller midt på dekk, alt ettersom hvilken hiv lasten tåler. 

- På redersiden er dette en ny og bærekraftig forretningsmodell, fordi du er du mindre eksponert mot det volatile spotmarkedet, du kan spre risikoen på flere eneheter og kan få større utnyttelsesgrad av skipene dine. 

- Det høres ut som science fiction, men det er ikke det. Det handler om å sy sammen teknologi og det gjelder å få hodene og menneskene med. Det er ikke så veldig farlig om operatør én har last på samme dekk som operatør to.