Gå til innhold
Annonse
«Gamle Mårøy»  er det eneste vernede lokalruteskipet av stål nord for Bodø Foto: Norsk Forening for Fartøyvern
«Gamle Mårøy» er det eneste vernede lokalruteskipet av stål nord for Bodø Foto: Norsk Forening for Fartøyvern

Fjordabåtene som trafikkerte i de vestlandske fjordene har fått mye oppmerksomhet opp gjennom historien. Noen har til og med fått egne sanger. Men, like viktig var ukens historiske skip for bygder lengst nord i vårt langstrakte land.

Annonse

I 1954 vedtok rederiet Finnmark Fylkesrederi et byggeprogram for fire båter; «Tamsøy», «Renøy», «Mårøy» og «Tanahorn». De representerer en historie og periode som var preget av gjenreisning og på mange måter var de selve livsnerven i samfunnet lengst nord.      

MS «Gamle Mårøy» var ti fot lenger enn «Tamsøy» og «Renøy», og ble bygget hos Kaarbø Mekaniske verksted i Harstad i 1959. Da hun ble levert gikk hun rett inn i lokalfart på Finnmarkskysten. Fra 1959 til 1980 fungerte hun som viktig bindeledd mellom kommunesenteret Mehamn og de veiløse bygdene i Tanafjorden, eid av Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap. De siste årene ble hun mest brukt i Tana-ruta, som hadde 31 anløp mellom Vardø og Kjøllefjord.

Dette var en tid med mange veiløse steder langs kysten og i fjordene. Gjennom 1960 og 70-tallet ble det gjennomført store løft med utbygging av veger og ferjekaier. Perioden var også preget av fraflytting fra mange små steder, som tidligere hadde hatt lokalbåtanløp. 

«Gamle Mårøy» slik den så ut på 60-tallet Foto: Kystmuseet
«Gamle Mårøy» slik den så ut på 60-tallet Foto: Kystmuseet

I 1980 ble den gamle motoren, en Wichmann 400 hk, byttet ut med en Catepillar på 565 hk. Samme år ble  MS «Mårøy» solgt til Myre, omdøpt til «Norvakt» og gikk inn i fiskerioppsynet/kystvakta hvor hun var i tjeneste til år 2000.

I 2003 ble fartøyet solgt og har vært brukt i turisme og undervisning. Riksantikvaren ga fartøyet status som vernet skip i 2007.

«Gamle Mårøy»  er det eneste vernede lokalruteskipet av stål nord for Bodø, og det aller siste fra Finnmark fylke. Båten har gjennomgått få forandringer i interiøret og er en av få båter i sitt slag som fortsatt er i drift.

Eiers formål med skipet er å ta vare på «Gamle Mårøy» som et flytende kulturminne etter antikvariske prinsipper. Fartøyet restaureres nå i samråd med Riksantikvaren.

I august tar skipet den lange turen fra Finnmark til Bergen, for å delta under Fjordsteam 2. - 5. august.

Kilder: Kystmuseet, Norsk Forening for Fartøyvern, Mårøy.no Håkon Rønbeck

Annonse