Gå til innhold
B/F «Oster». Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1972
B/F «Oster». Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1972

Skipsrevyen nr.1/1972: Indre Nordhordland Dampbåtlag (INDL) feiret lørdag 13. des. (1971, red.anm.) både overtagelsen av sin nye ferge og sitt eget 80-års jubileum.

Det var Vaagland Båtbyggeri A/S`s byggenr. 82, B/F «Oster» som offisielt ble overlevert i Bergen. Den skal trafikkere Indre Osterfjorden, og det er ikke bare navnet som minner om “gamle dampen”, både skipsklokka og fløyta til gamle «Oster» skal tjenestegjøre ombord.

Omkring 130 gjester var med på presentasjonsturen fra Bergen til Eikangervåg og tilbake, og formannen i styret i INDL, Magnus Eikanger, kunne fortelle at av de to prosjektene, den store Sotrabrua (som ble åpnet samme dag), og «Oster», var vel ferga det som hadde tatt lengst tid!

Fakta og historie

1971: MF «Oster» for Indre Nordhordlands Dampbaatlag LL. 
1974: Overtatt av AS Bergen Nordhordland Rutelag (BNR). 
2000: Omdøpt til «Haus».
2002: Overtatt av HSD Sjø.
2003: Solgt til Kinhu Veeteed OU, Kinhu, Estland og omdøpt til «Reet»
2005: Fremdeles i fart
(Kilde:sjohistorie.no)

«Oster»s bilkapasitet er 25 personbilenheter, og passasjerantallet er 250. Ferga er av stål og måler 36,80 meter med bredde på 9,40 og dybde på 4,20 meter (i riss). Fri kjørehøyde er 4,30 m, akseltrykk  12 tonn og prøvetursfart 11,5 knop. Den er bygget til klasse i Det Norske Veritas + 1A1 - Ice C Sheltered Carferry B. Forøvrig  er dette det største fartøyet bygget ved Vaagland Båtbyggeri, og den første ferga.

Fremdriften besørges av en Normo Diesel type LSMC6 på 840 HK ved 750 o/min., mens hjelpemotorene er to stk. Deutz F4M 716 på 66 HK hver. Styremaskinen er en Tenfjord og baugpropellen en 105 HK Brunvoll.

Det elektriske anlegget og kommandoanlegget er installert av A/S Argon Elektro, og av elektronisk utstyr om bord finner man Decca radar type D202 og Simrad  100 W radiotelefonistasjon.

Gratulasjonsannonse i Skipsrevyen nr.1/1972
Gratulasjonsannonse i Skipsrevyen nr.1/1972

Livredningsutsytret består bl.a. av 2 Viking livbåter, 2 stk. flyteredskaper fra Libra-Plast, livbåtvinsj fra Løland Verft og forøvrig er mye av skipsutstyret levert av Erling Haug A/S.

Trafikken i vestlandsfjordene har i vinter som kjent hatt store isvansker å stri med, noe «Oster» også har fått føle. Inntil nå (primo januar) har imidlertid alt gått problemfritt, sier disp. Hans Henrik Karlsen i INDL til Skipsrevyen.

B/F «Oster» har kostet ca. 3,2 mill. kroner og skal ha helårsrute på Indre Osterfjorden med stopp på Tysse og Vikanes (riksveisambandet), Bjørsvik, Molvik, Mo og Stamneshella. «Hosanger» er tatt ut av fart og «Oster» og «Bruvik» er de eneste båtene INDL har i fart nå.