Bjørn K. Haugland fra DNV GL fortalte om etterspørselen etter energi frem til 2050. Foto: Helge Martin Markussen

Energietterspørselen toppes i 2035

Bergen Shipping Conference 2018: Med seg til Handelshøyskolen hadde DNV GLs bærekraftsjef den maritime utgaven av klasseselskapets Energy Transition Outlook 2018. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bjørn K. Haugland, bærekraftsjef i DNV GL mener det er tre “hovedaker” som vil prege shipping i årene fremover, det økende miljøfokuset, en endring i “trading patterns”, samt teknologiutviklingen og digitaliseringen. 

Under Bergen Shipping Conference presenterte han DNV GLs Energy Transition Outlook 2018, som ser på energiutviklingen frem til 2050, den maritime utgaven ser på hvilke implikasjoner utviklingen vil ha for maritim sektor. 

- Det er andre gang vi lager en slik rapport, og grunnen til at vi gjør det er fordi vi ser at andre lignende rapporter ikke treffer så godt, de er gjerne farget av hvem som har laget den. Derfor har vi bygget opp vårt eget kompetansemiljø og modell for denne typen rapporter, forklarte Haugland.

I DNV GLs andre Energy Transition-rapport i rekken finner klasseselskapet at verden innen 2050 vil gå fra å bruke 80 prosent fossile energikilder og 20 prosent fornybar, til en 50/50-fordeling. – Det er en dramatisk endring, understreker Haugland, og legger til; – For første gang i menneskets historie når vi peak demand på energi i 2035, så fra 2035 og utover vil verden som helhet begynne å etterspørre mindre energi. 

Haugland forklarer denne toppen med at mer og mer elektrifiseres, og at energieffektiviteten dermed øker. 

Maritim sektor vil vokse i forbindelse med energibehovet. Frem til 2050 vil bransjen ha en vekst på 37 prosent – Den største veksten ser vi frem mot 2030, med en økning på om lag to prosent i året, før det flater ut på 0,5 prosent i året, sier Haugland.

Olje topper i 2023

Crude oil flåten vil øke (20%) frem til 2030 og deretter reduseres (med 30% i 2050), produkttankere vil også oppleve en reduksjon. – . Vi får en peak oil demand i 2023, da begynner den å avta fordi så store deler av transportsektoren, som bruker mest olje i større og større grad elektrifiseres. I 2031-32 vil over halvparten av de nye kjøretøyene som selges være elektriske, forklarer Haugland om nedgangen i olje. 

Gass derimot, som i disse dager er den raskest voksende energikilden vil nå sin topp sammen med den samlede energitoppen i 2035. – I følge våre analyser vil gass triples, så LNG vil se en kjempevekst, containerfrakt dobles og også bulk vil se vekst.  Det er logistikksystemene som er under transformasjon, og det er mange drivere for det, blant annet fokuset på klima. 

Dersom du er interessert i å lese hele rapporten, finner du den her.