«Greg Mortimer» er første skip ut, nå skal søsterskipet bygges. Illustrasjon: Ulstein Design & Solutions

Cruiserederi erklærer første opsjon

I 2017 offentliggjorde Ulstein Design & Solutions  sin første kontrakt på et ekspedisjonscruise-design med X-bow for SunStone Ships. Nå er første opsjon erklært. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det fremgår av en pressemlding.

Kontrakten inkluderte ni opsjoner, der den første av de ni nå er påbegynt.

Det første fartøyet fikk navnet  «Greg Mortimer», og er under bygging ved verftet CMHI (China Merchants Heavy Industry), og skal ut på sitt første cruise etter ferdigstilling i fjerde kvartal 2019. Begge skipene er chartret av australske Aurora Expeditions.

105 X-bower

- Vi valgte Ulstein på grunn av deres skrog og tekniske design, så vel som at de har på plass et teknisk team i Kina som overvåker produksjonen, uttalte Niels-Erik Lund, adm dir. i Sun Stone da det første fartøyet ble annonsert.

Ulstein har designet mer enn 105 fartøy med X-bow design. Disse skrogene er utviklet for røffe værforhold, komfort og drivstoffbesparelser.
Skip numnmer to har planlagt levering i august 2020. Ulstein er ansvarlig for design og utstyrpakke. Ekspedisjonscruiseskipene er de første av sitt slag der Ulstein X-bow er implementert.

Designtypen Ulstein CX103 ekspedisjonscruisekip er 104,3 meter lang og 18,4 meter bred.  SunStone-fartly er en del av Infinity Class, der passasjerkapasiteten går fra 130 til 200, og  crew-kapasiteten fra 85 til 115.

– Vi er glade for at SunStone erklærer opsjoner ved CMHI. Det viser at designet og løsningene våre tilfredsstiller de forventningene de har hatt. I tillegg til design- og utstyrspakken, skal vi følge opp verftet med et team på stedet. Når SunStone-skipene blir klare for å dra på cruise, tror vi de vil være svært attraktive for ekspedisjonscruise-passasjerene, sier visekonsernsjef i Ulstein Group, Tore Ulstein og leder av området Design & Solutions.