Gå til innhold
Annonse
Nesoddbåtene bytter ut gassmotorene etter flere uhell. Foto: Tore Henning Larsen, Signalen.
Nesoddbåtene bytter ut gassmotorene etter flere uhell. Foto: Tore Henning Larsen, Signalen.

Fredag krasjet Nesoddbåten «Prinsen» i Aker brygge etter «blackout»  på moterene. – Nå skal gassmotorene ut, sier driftsinspektør i Norled Jarle Myrbø til Skipsrevyen.

Annonse

– Vi har ikke funnet feil på loggen, så foreløpig har vi ikke kommet helt til bunns i hva som skjedde, sier Jarle Myrbø til Skipsrevyen. – Vi kan derfor heller ikke utelukke menneskelig svikt.

– Vi har friskemeldt båten og satt den inn igjen i drift, men vi er ennå ikke helt 100 prosent sikre på hva som skjedde, sier Myrbø. – Vi har derfor tatt kontakt med våre leverandører, for eksempel ABB, for å forsøke å komme til bunns i hva som kan ha skjedd.

Flere uhell

Det har vært flere uhell med gassmotorene både om bord på Nesoddbåtene «Kongen» og «Prinsen», bekrefter Myrbø. Det er likevel lagt opp slik at dersom gassmotorene faller ut så vil dieselmotorene fase inn. – Dette skjedde imidlertid ikke under kollisjonen sist fredag. I følge mannskapet så startet dieselmotorene, men de la seg ikke inn på tavla, slik at de kunne opereres fra broen, i følge Myrbø.-  Gassmotorene er mer ømtålelige for blant annet regulering av gassmengder, sier han.

- Vi vil gjerne unngå ulykker, for båtene våre opererer ofte nær land og vi vil selvsagt gjøre alt vi kan for å unngå skader på mennesker sier Myrbø. – Vi ønsker å komme til bunns i det som har skjedd og vil undersøke videre.

Gassmotorene skiftes ut

Norled har gitt Westcon Power and Automation kontrakt på ombygging til elektrisk framdrift. Selve ombyggingen begynner i august 2019 ved et verft så nær Oslo som mulig. Gassgeneratorene skal byttes ut med batterier og nødvendig kraftelektronikk, slik at båtene blir plug-inn-hybrider. Batterisystemet om bord vil være på om lag 2 MWh. I tillegg til selve ombyggingen av båtene, skal Westcon Power & Automation levere ladesystemet på land. Det er planlagt landbasert ladeinfrastruktur på Rådhusbryggen med en kapasitet på 4 MW.

- Har dere fortsatt tillit til gassmotorene etter det som har skjedd?

- Nå skal gassmoterene skiftes ut med elektrisk framdrift, svarer Myrbø. Han er prosjektleder for å sette inn nye batteridrevne motorer i løpet av sommeren 2019. – Så nye elektriske motorer vil være i drift innen sommerferien, sier Myrbø.

 

Bli med om bord:
Annonse