«Bismillah» - spesialbygget for fart på vestlige Middelhav

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: I oktober leverte Ulstein Mek. Verksted A/S sitt byggnr. 60 til Fred. Olsen & Co., Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Spesialskipet har fått navnet «Bismillah», et arabisk uttrykk som betyr noe i retning av “Allah være med deg”. Skipet er for øvrige søsterskipet til «Braga» som ble levert til samme rederi i fjor sommer, og er spesialbygget for Fred. Olsen linjer på det vestlige Middelhav.

I store trekk er de to skipene fra Ulstein Mek. søsterskip til seks-skipsserien som rederiet får bygget ved Trondhjems Mek. Verksted. Den vesentligste forskjellen mellom de to skipstypene finner man akterut, i det Trondheims-skipene, som er bygget for Nordsjøfart, har akterport for ro-ro lasting og lossing. Ulstein-skipene, som er bygget for fart på Nord-Spania/ - Portugal/Marokko, har lukket akterende.

Fakta og historie

1971: A/S Ganger Rolf m.fl (Fred Olsen & Co) Oslo - «Bismillah»
1973: P/R Bismillah (Fred Olsen & Co) Oslo - «Bismillah»
1984: Izradah S.A(Losinjska Plovidba Oour Brodarstvo, Panama - «Oruda»
1986: Izradah S.A(Losinjska Plovidba Oour Brodarstvo ,Rijeka, Jugoslavia
1991: Cool Wind Nav.Corp(Losinjska Plovidba Oour Brodarstvo)Kingstown, St.Vincent
1992: Losinjska Plovidba,Rijeka, Croatia
1994: Hussein Ahmed Sleiman, Beirut, Lebanon - «Bismillah»
1995: Tamara Shipping, Beirut, Lebanon - «Zaher III»
2000: Hussein Ahmed Sleiman(A.Sleiman Co.& Sons)Beirut, Lebanon
2002: Hussein Ahmed Sleiman(Tamara Shipping)Beirut, Lebanon
2008: Zoha Ali Assaf(Tamara Shipping)Beirut, Lebanon
2010: Fremdeles i fart
(Kilde: sjohistorie.no)

Skipet er bygget med utpreget bulbaug under vannlinjen og utoverhengende avrundet baug over vannlinjen. Det er sideporter for lasting/lossing med trucker. Dødvekttonnasjen er på 2600 tonn, og hoveddimensjonene er:

Lengde o.a. 86,99 m
Lengde p.p. 76,78 m
Bredde på spant 15 m
Dybde ø.dekk 10,85 m
Dybde 3. dekk 6,25 m
Dypgående merke 6,1 m
Lasteromskapasitet ca. 218 000 kbf. bale
Service speed 16 knop

Klasse: DNV + 1A1, Is CF EO. På grunn av mange vanskelige havner etc. er skipet utstyrt med Ulstein baugpropeller på 300 HK og en meget rask styremaskin med stort rorareal.

Fremdriftsmaskineriet bestå av en “medium-speed” turboladet Stork Werkspoor dieselmotor på 4400 BHK v/525 o/min., koplet til en Liaaen vripropeller via redusksjonsgear, propellerens omdr. tall er 215 o/min. - Elektrisk kraft fremskaffes ved hjelp av 3 vekselstrømsgeneratorer som hver yter 163 kVA drevet av 3 stk 196 BHK hjelpemotorer I sjøen er ett aggregat i bruk, mens to er innkoplet under lasting/lossing, og det tredje står klart til erstatning f.eks. under overhaling e.l.

Innredningen er plassert akter med rommelige, velutstyrte enmannslugarer. Styrhuset er av rederiet standard-type med “all-round” sikt, og den U-formede kontrollpulten i styrehusfronten rommer alle instrumenter for manøvrering og kontroll.

Det elektroniske utstyret omfatter alle de vanlige moderne instrumenter som Decca radar og Navigator, radiotelefonianlegg og VHF, ekkolodd, peileutstyr m.m.