«Bismillah» - spesialbygget for fart på vestlige Middelhav
Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: I oktober leverte Ulstein Mek. Verksted A/S sitt byggnr. 60 til Fred. Olsen & Co., Oslo.
Spesialskipet har fått navnet «Bismillah», et arabisk uttrykk som betyr noe i retning av “Allah være med deg”. Skipet er for øvrige søsterskipet til «Braga» som ble levert til samme rederi i fjor sommer, og er spesialbygget for Fred. Olsen linjer på det vestlige Middelhav.
I store trekk er de to skipene fra Ulstein Mek. søsterskip til seks-skipsserien som rederiet får bygget ved Trondhjems Mek. Verksted. Den vesentligste forskjellen mellom de to skipstypene finner man akterut, i det Trondheims-skipene, som er bygget for Nordsjøfart, har akterport for ro-ro lasting og lossing. Ulstein-skipene, som er bygget for fart på Nord-Spania/ - Portugal/Marokko, har lukket akterende.
Skipet er bygget med utpreget bulbaug under vannlinjen og utoverhengende avrundet baug over vannlinjen. Det er sideporter for lasting/lossing med trucker. Dødvekttonnasjen er på 2600 tonn, og hoveddimensjonene er:
Lengde o.a. 86,99 m
Lengde p.p. 76,78 m
Bredde på spant 15 m
Dybde ø.dekk 10,85 m
Dybde 3. dekk 6,25 m
Dypgående merke 6,1 m
Lasteromskapasitet ca. 218 000 kbf. bale
Service speed 16 knop
Klasse: DNV + 1A1, Is CF EO. På grunn av mange vanskelige havner etc. er skipet utstyrt med Ulstein baugpropeller på 300 HK og en meget rask styremaskin med stort rorareal.
Fremdriftsmaskineriet bestå av en “medium-speed” turboladet Stork Werkspoor dieselmotor på 4400 BHK v/525 o/min., koplet til en Liaaen vripropeller via redusksjonsgear, propellerens omdr. tall er 215 o/min. - Elektrisk kraft fremskaffes ved hjelp av 3 vekselstrømsgeneratorer som hver yter 163 kVA drevet av 3 stk 196 BHK hjelpemotorer I sjøen er ett aggregat i bruk, mens to er innkoplet under lasting/lossing, og det tredje står klart til erstatning f.eks. under overhaling e.l.
Innredningen er plassert akter med rommelige, velutstyrte enmannslugarer. Styrhuset er av rederiet standard-type med “all-round” sikt, og den U-formede kontrollpulten i styrehusfronten rommer alle instrumenter for manøvrering og kontroll.
Det elektroniske utstyret omfatter alle de vanlige moderne instrumenter som Decca radar og Navigator, radiotelefonianlegg og VHF, ekkolodd, peileutstyr m.m.