Per Garen ved Videseter Hotel ved Geiranger kritiserer Bergens Miljøbyråd for sine påstander om cruisenæringen.

-Andersland er på tur

Miljøbyråden i Bergen Julie Andersland (V) høster kritikk fra hotellnæringen, og får heller ikke støtte av klimaforskere og Folkehelseinstituttet etter påstander i Skipsrevyen om at cruisetrafikken ikke er bærekraftig med henvisning til kødannelser og luftkvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Andersland er dessverre helt på tur i sine kommentarer. Det sier Per Garen ved Hotel Videseter på Stryn. Hotel Videseter ligger ved Geirangerfjorden som er en av Norges største cruisedestinasjoner. Hotellet har en betydelig trafikk som en følge av cruisevirksomheten. - Bergen er en viktig innfallsport til resten av cruise-Norge, sier Garen.  Bergen er et av de nødvendige stegene for at distriktene skal kunne tjene penger. I fjordene er det mange steder som er tuftet på cruise og som er helt avhengig av det. Hoven Loen i Nordfjord åpnet i fjor, 60% av inntjeningen er budsjettert fra cruise, opplyser Garen. Briksdal lever godt på det og andre. Der er hundrevis av guider og sjåfører i bare i Nordfjord, som er involvert i cruise. Tar du bort Bergen, da er det distriktene som lider, fremholder Garen.

Får heller ikke støtte fra forskerhold

Heller ikke klimaforskerne og Folkehelseinstituttet synes å støtte påstandene fra Andersland om luftforurensning som en følge av cruisetrafikken. -  Skip i Bergen havn antas ikke å være hovedkilde til luftforurensning, under situasjoner med rapportert høy luftforurensing i Bergen sentrum (om vinteren), heter det i en rapport fra Nansensenteret. I følge Nansensenteret så er altså verdiene som er målt for luftforurensing høyest om vinteren, når det samtidig er lavsesong for cruiseskip i byen. -Cruiseskipene slipper blant annet ut ørsmå støvpartikler, (PM2,5) og Nitrogendioksid (NO 2 ), sier Tobias Wolf-Grosse ved Nansensenteret. Det er imidlertid forurensningen fra biler som står for mye av den luftforurensningen som måles ved målestasjonene i Bergen, opplyser Grosse. Det er svært væravhengig. Dersom vinden blåser pålands og bringer luften innover mot byen vil konsentrasjonene være høyere enn om vinden blåser fralands og tar med seg partiklene ut fjorden, sier Grosse. Også Folkehelseinstituttet kan berolige bergenserne med at det heller ikke nå i høysesongen, hvor det er cruisanløp nærmest daglig i havnen, er gjort noen foruroligende målinger av luftforurensing i Bergen. - Det er grønt i Bergen og slik har det vært de siste 14 dagene, sier Marit Låg ved Folkehelseinstituttet. - Slik det er nå fører dermed hverken skip eller biltrafikk til luftforurensning som medfører helseeffekter i Bergen, sier Låg.

-Det er vi som svikter cruisenæringen

Cruiserederiene er i full gang med å planlegge landstrøm og alternativ energi om bord i skipene, sier Garen. De som svikter er oss selv. I Bergen er det ingen stor plan på gang for landstrøm. Ei heller i noen annen havn i Norge- Det er vi som feiler,  ikke skipene, sier Garen.

En glede for distriktene

-Det å ha cruise i Norge er en stor glede for distriktene. Hvor mange butikker og banker ville du sett i Geiranger eller Flåm uten cruise? Det er omtrent som lengdehopp , man tar et par steg før man virkelig satser. Dette er nok vanskelig for en politiker i Bergen å skjønne for det er jo blitt et moteord å være cruise motstander, sier  Garen. Nordmenn selv reiser i hopetall til syden og bor på «all inklusive» hotell og cruise. Vi må feie for egen dør før vi smeller med dem, sier Garen.