«Fay» fikk slagside og sank nordøst for Honningsvåg lørdag. Foto: Redningsselskapet

Alle reddet etter at MS «Fay» sank

Alle 12 personer om bord er reddet etter at fiskefartøyet «Fay» sank utenfor Honningsvåg lørdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det var rundt klokken 11 lørdag formiddag at Hovedredningssentralen mottok mayday fra fiskefartøyet som var nordøst av Honningsvåg. 

«Fay» hadde da kraftig slagside, og Sea King observerte to redningsflåter i vannet. Flere fartøy og et Bristow helikopter fra Hammerfest ble også sendt inn i området for å bistå i redningsaksjonen.

Klokka 12.25 hadde Sea King heist alle ombord, og disse er flydd til Honningsvåg hvor det kommunale mottaksapparatet står klart for å ta imot.

Båten fløt en stund etter at mannskapet hadde forlatt den, men den sank til bunns en stund etter.  Det er ikke meldt om noen fysiske skader fra hendelsen.

Det dreier seg om fiskefartøyet «Fay» som ble levert til eierne Kenfish i november 2018. Den er bygget hos Stadyard på Raudeberg. Den 20,99 meter lange, og ti meter brede, båten inneholder seks plan fra bunn til styrhus.

Det var dårlig vær i området der havaristen befant seg. Det var en vindstyrke på opptil 20 m/s og høye bølger ifølge Hovedredningssentralen.

Hoveddata:

  • Navn: «Fay»
  • Verft: Stadyard
  • Byggenummer: 40
  • Design: SC21 Max fra Seacon
  • Lengde: 20,99 meter
  • Bredde: 10 meter
  • IMO-nummer: 9827619
  • Rederi: Kenfish AS
  • Motor: Yanmar 6EY17W à 749 kW ved 1450 o/min - Verlo AS
  • Gear: Finnøy GXU420FK red. 5,45:1
  • Propell: Finnøy P50.17.220.4, ø2200 mm
  • Generator: 2x Baudoin gen.sett 6W126S à 272 kWe ved 1500 o/min - Frydenbø Industri AS
  • RSW Anlegg: 70 kw fra Nilsen Kulde AS
  • Brannslukningsutstyr: Sentronik AS
  • Livbåter: Viking fra Selstad AS
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro AS

Utover ettermiddagen er det ventet mer snø og dårligere sikt i området.

Strid om design

I august meldte Skipsrevyen at Stadyard AS og Kenfish II AS er rykende uenige om oppgjøret etter byggingen av den kombinerte garn-og linebåten.

Det er uenighet om flere forhold, men hovedgrunnlaget er hvem som har skyld og hvem som skal ta regningen for at fartøyet ikke passerte stabilitetstesten ved ferdigstillelse. Merkostnadene med alle endringene som måtte til for å passere stabilitetstesten beløp seg til nærmere 10 millioner kroner, etter det Skipsrevyen forstår.