«Lars Senior» var bygg nr 31 fra Brødr. Sletta Båtbyggeri og ble deretter rigget ved Ballstad Slip & Mek. Verksted. Faksimile: Skipsrevyen

M/K «Lars Senior» - ny fin tilvekst til Vestvågøyas fiskeflåte

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Denne gangen omtaler vi 5 nye fiskefartøy. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Brødr. Sletta Båtbyggeri, Vågos på Møre, har levert sitt byggnr. 31 til Herbjørn Larsen, Bøstad i Lofoten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båten fikk navnet «Lars Senior» og ble deretter rigget ved Ballstad Slip & Mek. Verksted. Den er 51 fot lang og er utrustet med de mest moderne hjelpemidler. Motoren er en Scania Vabis på 205 HK, og propellanlegget er fra Heimdalmotor. En del av utstyret er tatt fra en gammel båt, bl.a. dekksmaskineriet, mens styremaskinen er ny.

Båten har kostet omkring 325 000 kroner, og eieren Herbjørn Larsen, er også skipper ombord. (Skipsrevyen nr 1/1971)

Nytt fiskefartøy til Steigen

50 fots krysser blir en av de største fiskebåtene i kommunen.

«Tommy Lennart» er navnet på den nyeste tilveksten til fiskeflåten i Steigen i Nordland. Det er Hjalmar Andorsen som har gått til anskaffelse av denne prektige båten som er bygget ved H. Hansen & Co. Båtbyggeri i Rognan.

Steigen kommune er en typisk jordbruks- og fiskerikommune, og det er i overveiende grad den sørlige del av kommunen som har konsentrert seg om fiske, mens den nordlige del for det meste har drevet jordbruk. Med «Tommy Lennart» har imidlertid den nordre del så vidt begynt utjamningen, og den blir den desidert største i denne delen av kommunen, der det ikke har vært satset særlig mye på fiske hittil.

Sammen med sin far har Hjalmar Andorsen hatt hele tre fartøyer tidligere, og båten som faren nå har, 43 fot, blir trolig kondemnert i nær framtid.

Hjalmar Andorsen var skipper og eier av «Tommy Lennart». Faksimile fra Skipsrevyen nr 1/1971

«Tommy Lennart» er en 50 fots krysser og er utstyrt med en Volvo Penta på 210 HK fra Chr. Jakhelln i Bodø, som gir båten maksimal fart på 9,5 knop. Ellers er det større vitale utstyret Tenfjord styremaskin og Ulstein vripropeller.

Den nye båten brukes både på Lofot- og Finnmarksfisket, og før den gikk nordover var den en stund innom Kabelvåg Radioservice og fikk installert det elektriske utstyret, Kelvin Hughes radar og ekkolodd og Robertson 100W sender.

Dette blir en av de største fiskebåtene i Steigen kommune, har plass til sju mann, men på Finnmarksfisket er det seks mann ombord, alle fra Steigen.

Hjalmar Andorsen sier seg godt fornøyd med nyebåten og synes båtbyggerne på Rognan har gjort et meget godt arbeid med «Tommy Lennart». Innredningen er helt moderne og holdt i lyse, trivelige farger, og båten har kostet omkring 350 000 kroner. (Skipsrevyen nr 1/1971)

Fiskerialmanakken av 1976 viser at Hjalmar Andorsen fortsatt drev «Tommy Lennart» (KLIKK fort større bilde)

Nytt fiskefartøy levert fra Mjosundet Båtbyggeri

I slutten av juli overleverte Mjosundet Båtbyggeri A.L. Vågos på Møre sitt byggnummer 78 til fiskebåtrederne Thure Abelsen og Bjørn Jensen fra Napp i Lofoten. «Flakstadbuen» heter den, og er en line-og garnbåt med lengde på 58 fot og bredde på 16 fot.

Patent fra Mjosundet

Gründer Klaus Ås begynte å bygge trebåter med laminat. Første båt bygget med denne teknikken fikk gründeren sitt namn.

«Klaus Ås» -84 fot -sjøsett 1955, blir bygd og må drivast frå eige rederi frå 1955 pga tilføyelse «eksperimentell» i godkjenninga. Hausten 1960 gjekk båten på grunn for full fart ved Flatanger, og fekk store skader. Sjølv om aktre del av kjølen var høvla vekk i grunnstøytinga, var det ikkje skader på sjølve skroget, og etter denne harde testen godkjende Veritas byggemåten. Endeleg godkjenning blir til slutt gjeve i 1960. Byggemåten blir ein suksess. Liming av hud blir patentert. I alt blir det bygd ca 60 båtar etter denne byggemåten ved Mjosundet Båtbyggeri AL, mange fleire om ein reknar med lisensproduksjon ved andre båtbyggeri. Den siste trebåten frå verftet blei sjøsett i 1982

Mjosundet Båtbyggeri var ei pionerbedrift på fleire områder. Blant anna var dei tidleg ute med å produsere skrog i plast og aluminium. Arbeidsbåtar til oppdrettsnæringa starta dei med i 1990. I dag heiter bedrifta MB Hydraulikk As og har 40 medarbeidarar. (Kilder: lokalwiki og MB Hydraulikk)

Fremdriften besørges av en Volvo Penta, type TMD 120, på 270 HK, krefter nok til å gi båten en fart på mer enn 9 knop. Propellanlegget er fra Helseth, og skroget er bygget etter Mjosundet Båtbyggeris spesielle patenterte byggeteknikk med laminert hud på spant.

Det elektriske og elektroniske utstyret er montert av Ballstad Radioservice, hvor det elektroniske utstyret består av radar (til 32 n. mil), ekkolodd og 100 W radiotelefoni.

«Flakstadbuen» benyttes til det ordinære Lofotfisket og til linefisket på Finnmarkskysten, og begge rederne har uttrykt stor tilfredshet med båten og rost båtbyggeriet for fin og solid utførelse. Thure Abelsen er skipper ombord, og han har med seg 6-7 manns besetning. I forrige måned var båten i Bodø hvoretter den gikk rett til Finnmark.

Fiskebåten har kostet omkring 530 000 kroner, og var den tredje som Mjosundet Båtbyggeri har levert hittil i år. (Skipsrevyen nr 1/1971)

Nordland Slip og Båtbyggeri A.S leverer dobbelt

Dvs. to fartøy med bare to ukers mellomrom.

Begge er fiskebåter og 50 fot lange, de er utstyrt med samme type motorer, propellanlegg og styremaskiner. De er med andre ord temmelig like, forskjellen er at 

M/K  «Heidi Anita»

tilhører Oddleif Martinsen, Tromsø, og han har skaffet seg sin Volvo Penta type TMD100 på 210 hestekrefter, hos forhandleren i sin hjemby. Propellanlegget er fra Molde og dekksmaskineriet fra Henningsvær. Radaren er av tysk fabrikat, og komplett ble båten levert Martinsen i slutten av juli. «Heidi Anita» var båtbyggeriets byggnr. 130.

M/K «Solglan»

var båtbyggeriets byggnr. 131, og eieren heter Edmund Sørensen og er fra Skitenelv i Tromsø kommune (sørøst for Ringvassøy ved Grøtsundet). Motoren her er den samme som ovenfor og kommer fra Bodø. For å fortsette med de vitale delene, er propellanlegget og styremaskinen de samme som i «Heidi Anita», mens dekksmaskineriet er av Rapp fabrikat. Johs. Løvold i Bodø har for begge fiskefartøyenes vedkommende sørget for brorparten av det øvrige utstyret.

Skipsrevyen håper å kunne bringe bilder av båtene ved første anledning. (Skipsrevyen nr 1/1971)