Mange hadde møtt opp for å følge sjøsettinga av «Viking Anton» fra beddinga på Hjørungavåg Verft i 1971. Foto: Privat

Ungdommelig rederi har overtatt sitt første nybygg

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 1/1971: Hjørungavåg Verksted A/S leverte i forrige måned sitt byggnr. 15, M/S «Viking Anton», til Ulsteinvik-rederiet Viking Skip A/S. De tre unge rederne, Agnar Dag Ulstein, Ottar Nygjerde og Magne Hofseth, er alle under 30 år gamle og har kontrahert ytterligere to søsterskip til «Viking Anton».

Publisert Sist oppdatert

De tre unge rederne begynte å sysle med planer om eget rederi for mange år siden, og i 1966/67 ble planene realisert. De kjøpte et “pent brukt” skip, «Frendo» som er på 570 t.dw. og et datterrederi som ligger under deres administrasjon, har nok et skip, M/S «Bjella».

Alle de tre unge rederne har selv seilt, både på fiskebåter og i utenriksfart, og med det skipsbygger-og sjøfartsmiljøet som hersker i Ulstein-distriktet, mener de det er naturlig at noen starter lastebåtrederi også.

Redere og representant fra verftet samlet. Agnar Dag Ulstein til venstre. Foto: Privat

«Viking Anton» er konstruert av ingeniør Per Fiskerstrand med tanke på å dekke et allsidig behov. Den har to dekk, og skroget er dobbelt og uten spant. Dette gir muligheter både på stykkgods og containere. Kraftig kranutstyr kombinert med store luker gjør det velegnet til tømmertransport. Og det er hensikten å ta opp prøvetransport av tømmer fra Vestlandsfjordene til treforedlingsbedrifter på Østlandet og i Trøndelag.

Man vil være uavhengige av kai og kan hive tømmeret direkte fra sjøen. Kranene kan løfte inntil 32 tonn, og Møllerblokker inngår som viktige komponenter i denne konstruksjonen.

Skipet er bygget til klasse 1A1 i Det Norske Veritas og har automasjon for ubemannet maskinrom. Bruttotonnasjen er på 288 tonn, dødvekt 950 tonn, og rommet er på 61 000 kbf (kubikkfot).

Hovedmotoren er på 1080 HK v/900 o/min. og av vest-tysk fabrikat koblet til Ulstein propellanlegg med dyse.

Det elektroniske utstyret består av radar, dansk fabrikat, og ellers ekkolodd, vanlig radioutstyr med VHF telefoni, og en autopilot av norsk fabrikat.

«Viking Anton» oppnådde en prøvetursfart på 10,6 knop.