Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim er godt fornøyd med at Norge som flaggstat er inne på hvitelistene til Paris MoU, Tokyo MoU og QualShip21.

Det norske flagget på topp tre

Nok en gang finner vi Norge i det øvre sjiktet når Paris MoU rangerer verdens flaggstater på White List.

Listen offentliggjøres av Paris MoU (Paris Memorandum of Understanding) hvert år, og rangeringen fastsettes av antall inspeksjoner og tilbakeholdelser utført av flaggstaten i løpet av en treårsperiode.

– Norge har som ambisjon å være blant topp fem på White List, og det er et kvalitetsstempel for norske skip å bli rangert så høyt, sier Egil Bjørnevik, senioringeniør i avdeling for inspeksjon, revisjon og beredskap i Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding.

Roser samspillet

Årets rapport viser en økning i inspeksjonsraten for skip i 2024 – da steg den fra 3,81 prosent i 2023 til 4,03 prosent i 2024.

På bakgrunn av inspeksjonsrapportene blir flaggstatene rangert på hvit, grå og svart liste, basert på antall skip som er tilbakeholdt over de tre foregående årene.

– Det å ligge på hvitelisten er et av kriteriene for at fartøy skal kunne kategoriseres som et lavrisikoskip i havnestatskontroll-systemet. Det betyr blant annet lengre intervall mellom inspeksjonene og «lettere» inspeksjoner, sier sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. 

Han roser den norske kvalitetsflåten for de gode resultatene.

– Samspillet mellom rederi, myndighet og klasseselskap fungerer godt, sier han.

Paris MoU består av 27 medlemsland som samarbeider for å forbedre sikkerheten til sjøs gjennom havnestatskontroller. Medlemslandene jobber sammen for å sikre at skip som anløper deres havner oppfyller internasjonale sikkerhetsstandarder.

Også Tokyo MoU har nylig delt sin årlige rapport, og der er Norge inne på topp 10. I tillegg finner vi flaggstaten Norge også å finne på USA sin Qualship21. På lik linje med Paris MoU og Tokyo MoU, er Qualship21 et kvalitetsstempel som henger høyt da US Coast Guard har høye krav til skip som anløper USA.

– De nevnte tre er de største og mest anerkjente havnestatskontrollsystemene i verden og har en stor betydning for sikkerheten om bord i skipene som anløper disse medlemslandene, legger Sørheim til.

Slik vil man forbedre skipsinspeksjoner og sikkerheten til sjøs ytterligere:

  • Økt overvåking
  • Styrke samarbeidet mellom medlemslandene for å dele informasjon og beste praksis
  • Implementere avanserte teknologier for mer effektive og nøyaktige inspeksjoner
  • Øke opplæringen av inspektører for å sikre høy kompetanse og standarder
  • Utvikle bedre risikovurderingsverktøy for å identifisere og fokusere på høyrisikoskip