Illustrasjonfoto

Vant fram om hviletid

Sjømannsorganisasjonene vant fram i stridsspørsmål om hviletid. Det norske dokumentet til IMO foreslår at den daglige hvilen også i unntakstilfellene skal være 10 timer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjømannsorganisasjonenes bemanningsforum har i lang tid på det sterkeste advart mot EUs forlag om hviletid slik det framkommer i forslag til STCW-revisjonen. Dersom EUs forslag blir vedtatt kan sjøfolk risikere å måtte jobbe 96 timer i strekk.

På et høringsmøte den 4. august ble utkast til et norsk dokument til International Maritime Organisation (IMO) diskutert med partene i arbeidslivet og Sjøfartsdirektoratet. I etterkant av dette møtet har Nærings- og handelsdepartementet (NHD) skrevet brev til Sjøfartsdirektoratet. Her heter det blant annet: «Det norske dokumentet foreslår at den daglige hvilen også i unntakstilfellene skal være 10 timer.»

Vi er veldig fornøyd med brevet som NHD har sendt Sjøfartsdirektoratet, sier nestleder Johnny Hansen i Sjømannsforbundet.

Departementet begrunner i brevet bakgrunnen for standpunktet:

«I forslaget til unntaksbestemmelse som ligger inne i den reviderte teksten til STCW kan den daglige hvilen fravikes uten noen nærmere angivelse av hvor mange timer hvilen da skal være. Dette er uakseptabelt av flere grunner. For det første er det sikkerhetsmessig uforsvarlig å ikke fastsette en minste daglig hviletid til personell med sikkerhetsmessige oppgaver, for eksempel vakthavende styrmann. Undersøkelser viser at det er en klar sammenheng mellom sjøulykker og ”fatigue” og direktoratets egen statistikk viser at antall sjøulykker har vært stigende de senere år. Denne trenden må snus, og som en ledende skipsfartsnasjon må Norge gå i bresjen for å høyne sikkerheten globalt. Forurensninger på Sørlandskysten i sommer har senest vært en påminnelse om viktigheten av å fastsette høye internasjonale krav til sikkerhet og miljø.

For det andre er den daglige hvilen en av de mest sentrale faktorene for sjøfolkenes helse og trivsel, samt deres evne til å levere et arbeid om bord av høy kvalitet. Gjennom vedtakelsen av Maritime Labour Convention (MLC) i 2006 ble det for første gang vedtatt et samlet regelsett som skal sikre gode arbeids- og levevilkår globalt. Prosessen i IMO må derfor sørge for at de standarder til hviletid som er vedtatt av ILO harmoniseres, og ikke undermineres.

Direktoratet bes i god tid før neste IMO-møte i september ta kontakt med andre stater for å søke støtte for det norske dokumentet.»

Brevet er undertegnet av statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet.