Søsterskipet til «Future of The Fjords», «Legacy of The Fjords» skulle blitt levert i år. Nå er det utsatt til 2020.

Utsetter leveranse av nytt el-fartøy

Fjord1 utsetter leveringen av et tredje fartøy til The Fjords til 2020. – Vi er skuffet, kommenterer Dagfinn Neteland i Fjord1. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

The Fjords skulle motta søsterskipet til de «Vision of The Fjords» og «Future of The Fjords» i 2019, men det er nå utsatt. Begge de to tidligere leveransene er tildelt prisen Skipsrevyen Ship of The Year.

- Vi er mer enn skuffet over at vi ikke fikk det til, sier Administrerende direktør i The Fjords, Dagfinn Neteland til Skipsrevyen.

- Vi ville gjerne at «Legacy of The Fjords» skulle gå i trafikk i Oslofjorden i år. Spesielt med tanke på at hovedstaden er europeisk miljøhovedstad, fastholder han. - Men siden det ikke var mulig å få skipet levert før vi er godt ute i turistsesongen, så valgte vi å utsette det hele.

Dagfinn Neteland er skuffet over at de ikke får levert «Legacy of The Fjords» til sesongen 2020

Fjord1 er hovedaksjonærer i The Fjords, og Neteland avviser at det er noe dramatikk i saken.

Under dåpen av «Future of The Fjords» i november 2018 kunngjorde gudmor, statsminister Erna Solberg, at det skulle bygges en tredje båt, som skulle gå i turisttrafikk i Oslofjorden.

Prosjektet er tildelt 22 millioner kroner av Enova,  men utsettelsen får ingen konsekvenser for støtten, forteller Neteland.

Nedgang i turistsegmentet

Turistsegmentet til Fjord1 gikk syv millioner kroner i minus i fjerde kvartal i 2018, og endte året med et overskudd totalt på syv millioner.

Største årsaken til nedgangen er åpningen av nye ruter som det ifølge Neteland tar tid å bygge opp.

- Det har vært en generell tilbakegang på turisttrafikken i norske fjorder, og det tar tid å bygge opp nye ruter. Dette koster penger, men i det store bildet så er det ikke snakk om store summer, sier Neteland og viser til at konsernet endte 2018 med et overskudd på over 600 millioner.

Neteland sier viderea at det kan være mulig å rokkere på de to andre båtene for å få startet opp ruten i Oslofjorden i år, men at de ikke har kommet så langt i planleggingen enda.