EMSA arbeider med å definere området for det regionale samarbeidet i Nord-Atlanteren og Barentshavet. Bildet illustrerer EMSAs visjoner for regionalt samarbeid om utveksling av maritim informasjon (Kart: European Maritime Safety Agency).

Oppretter regionalt samarbeid

EUs sjøsikkerhetsorganisasjon EMSA vil i samarbeid med Kystverket etablere et samarbeid om utveksling av fartøysinformasjon for Nord-Atlanteren og Barentshavet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Koordineringen av det regionale samarbeidet vil bli utført av Senter for los og VTS, som er Kystverkets kompetansesenter for utvikling av systemer for sivil maritim trafikkovervåking.

Det regionale samarbeidet i Nord-Atlanteren og Barentshavet er basert på det europeiske STIRES-konseptet (SafeSeaNet Traffic Information Relay and Exchange System) som er etablert av EMSA. STIRES-konseptet legger opp til etablering av fem definerte regionale områder for utveksling av maritim informasjon. Regionale samarbeid er allerede etablert for områdene Nordsjøen, Østersjøen og Middelhavet, og EMSA jobber med å etablere tilsvarende regionalt samarbeid i Svartehavet.
– Etableringen av en nordatlantisk overvåkingsregion har sterk støtte fra EUs sjøsikkerhetsorganisasjon EMSA, og den vil spille en viktig rolle i den helhetlige strategiske tenkningen som EU gjør seg i forhold til nordområdene, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik i Kystverket.
Kystverket sikter på å utveksle data fra det automatiske identifikasjonssystemet AIS med Storbritannia, Irland, Danmark, Island, Færøyene, og Grønland. EMSA og Kystverket er også i dialog med Canada om å delta i samarbeidet. Informasjonen fra regionen vil bli utvekslet med EMSA i Lisboa. AIS er et system som automatisk sender informasjon om skipets posisjon, kurs, fart, identitet og destinasjon til nasjonale myndigheter. I Norge driftes det nasjonale AIS-nettverket av Kystverket.
– Kystverket vil nå etablere et såkalt North Atlantic Information Management Centre. Vi er godt i gang med planleggingen i samarbeid med EMSA og landene som kan bli tilknyttet den nye overvåkingsregionen, sier avdelingssjef Jon Leon Ervik ved Senter for los og VTS i Kystverket Vest på Kystverket sin nettsider.
Styrking av regionale samarbeid for utveksling av maritim informasjon basert på STIRES-konseptet vil kunne gi økt sjøsikkerhet ved hjelp av tidlig varsling, bidra til økt effektivitet i forbindelse med søk- og redningsoperasjoner (SAR) og granskning av ulykker til sjøs.
For å nyttiggjøre informasjonen tar Senter for los og VTS sikte på å opprette simulatortrening for opplæring av maritime trafikkledere i Norge.