
Økt sikkerhet for skip i Arktis
En ny, norsk tjeneste skal bruke de seneste dataene fra satellitter for å kunne se skip, is og isfjell i arktiske farvann bedre.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
For all skipsfart som foregår i polare farvann, er det viktig å vite hvor iskanten, isflak og isfjell befinner seg. Skipsradarer og bakkebaserte observasjonsmetoder kan ikke alltid oppdage dette. Flere satellitter har evnen til å skille mellom hav og is i polare strøk. Men dataene fra disse satellittene er ennå ikke sammenfattet og kan være vanskelig å bruke.
Deteksjon av skip og is- Vi ønsker å forbedre metodene for overvåking av skip til havs, iskanten og flytende isfjell, og undersøker også mulighetene for å kunne spore isfjell og skip over tid, sier Tony Bauna ved KSAT. Han leder det nye prosjektet.
Nye satellitter
Prosjektet skal blant annet bruke data fra radarsatellittene Envisat-1, Radarsat-1 og Radarsat-2. Disse satellittene dekker arktiske strøk godt, med mange passeringer i døgnet. Norge har investert direkte i Radarsat-2. Dermed har norske brukere god tilgang til dataene fra denne nye og avanserte satellitten.
- Det er derfor viktig å utvikle metoder som gjør at brukerne kan benytte seg av dataene på den beste og enklest mulige måten, sier Bauna.
Data fra andre satellitter, som de fremtidige europeiske Sentinel-satellittene, samt ALOS, TerraSAR X og Cosmo-Skymed, vurderes også til prosjektet. KSAT vil benytte sine bakkestasjoner på Svalbard og i Tromsø for nedlasting av data til den nye tjenesten.
- Norge har lenge vært ledende på is- og skipsdeteksjon i arktiske farvann, sier Rune Eriksen, seksjonssjef for industrikoordinering ved Norsk Romsenter. - Derfor var det naturlig at Norge tok initiativet til å utvikle en forbedret tjeneste for isovervåking i nordområdene.
Norge ønsker også å markere seg sterkere både i Arktis og Antarktis. Det nye prosjektet stemmer helt overens med disse planene.
- Dessuten vil en effektiv overvåking av isen i Arktis bare bli viktigere og viktigere, sier Eriksen. I takt med issmeltingen i polområdene, vil skipstrafikken i Arktis øke.
- Vi tror derfor at det nye prosjektet vil få gode ringvirkninger industrielt når det står ferdig, avslutter Eriksen.