M/S «VIKTORIA VIKING»

Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes overleverte sitt byggenummer 185, brønnbåten M/S «VIKTORIA VIKING», til Remøyværing AS, Fosnavåg den 14. november 2009. Jenny Murray fra befraktningsselskapet Migdale Transport i Skottland var gudmor. Fartøyet er et AAS 1002 ST design, og skroget er bygget ved et samarbeidsverft i Riga, Latvia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er verftets første levering til Remøyværing AS som startet sin virksomhet i forbindelse med at Herøy fiskeindustri startet anlegg for pelagisk fisk på Eggesbønes i Herøy kommune. Selskapet bygget da båten «Remøyværing» og inngikk kontrakt på frakt av biprodukt til Moltu sildoljeprodukt.
I 1999 kjøpte rederiet «Thorsland» og beholdt henne frem til oktober 2005. «Aquafisk Senior» ble kjøpt våren 2002 og solgt i mars 2006. I mellomtiden hadde selskapet anskaffet seg «Viknes» som i dag går med smolt og yngel. Neste nyanskaffelse var «Gripfisk» i september 2006 som ble oppgradert med nytt utstyr.
M/S «VIKTORIA VIKING»
I mars 2008 ble kontrakten med Aas Mek. Verksted A/S undertegnet for brønnbåten som nå har fått navnet «VIKTORIA VIKING». Allerede på kontraheringstidspunktet hadde rederiet arrangert for 5 års time charter for nybygget.
Båten er arrangert for transport av levende fisk i åpen brønn, og også spesielt utstyrt for transport med lukket system uten utslipp av vann eller lignende under transport og lossing. Båten er også arrangert for transport av levende fisk i vanlig åpen brønn.
RSW anlegget fra Aquaterm sørger for nedkjøling av fisken under transporten slik at fisken er klar til produksjon ved ankomst slakteriet. Fartøyet er også arrangert for sortering, avlusing samt bulkføring av fisk.
Lastekapasiteten er på 1050 m3 fordelt på 2 lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem. M/S «VIKTORIA VIKING» har følgende hoveddata:

Dekk
For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med telling, der Aqua Scan har levert fisketeller. I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpeanlegg med 2 x 6000 l tanker, levert av MMC Tendos. Båten er videre arrangert med eget system for smolttelling via Vaki teller på dekk, tilkoblet vakuumpumpe- og trykklossesystemene.
Et eget system er installert for overvåkning av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og vannet i lasterom etter utlossing.
Lasterommet er tilknyttet RSW anlegget fra Aquaterm som har kapasitet på ca. 900.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk ned til -1,5° C. Alle systemene, maskineri, overvåking og lignende fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervannskamera for overvåking av fisken i lasterommet under transporten.
For rengjøring og desinfisering av lasterom er det montert et helautomatisk tankvaskesystem, høytrykksvasker og Ozon desinfiseringssystem. Båten er utstyrt med sorteringsanlegg for sortering og telling av fisk i tre ulike størrelser – samt smolt telling. Redox AS har levert oksygen/ozon anlegget, og smolt teller er fra Havbruksinstituttet.
Det er montert fire Palfinger kraner ombord, en på 32 t/m og tre på 23 t/m, alle med vinsj. Rapp Hydema har levert ankervinsj, og ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter. Bohamet er leverandør av vinduer, og utvendige dører er fra Libra Plast og NorPro. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatearbeidet er utført av Roja AS.
I redningsutstyret inngår MOB-båt samt brann- og redningsutstyr fra Erling Haug og redningsflåter fra Mare Safety.
Maskineri
Fremdriften besørges av en CAT 3512 TA Serie B dieselmotor som utvikler 1800 hk v/1600 o/min og er koblet til et Finnøy propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Manøversystemet er levert av Erling Myklebust Mek. Verksted. Styremaskinen er en Tenfjord. Båtens fart er oppgitt til cirka 14 knop.
Strømforsyningen besørges av to CAT C18TA hjelpemotorer hver på 515 kW, og nødaggregatet er type Nogva Deere 6081 AFFM 75. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper har båten to Brunvoll sidepropeller hver på 300 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo. Både Ahlsell og Ålesund Armatur har hatt ventilleveranser til fartøyet. Et CO2 branslukkingsanlegg er fra Autronica Fire and Security.
Innredning
M/S «VIKTORIA VIKING» er innredet for totalt 10 personer, fordelt på fire enmannslugarer og tre tomannslugarer, alle med egne dusj og toalett. Båten er arrangert med stor og romslig messe og salong samt diverse fasiliteter.
Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av fartøyet, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle systemene samt fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Alu Design & Services har levert skipsførerstoler og dørkskinner.
R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene, møbler er fra Troldmyr Møbelfabrikk og innredningsdørene er produsert av Norac Baggerød. De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro, og O. Øverland har levert og montert det elektroniske utstyret ombord.

Aas Mek. Verksted AS skal levere bnr. 184 av type AAS 1202 ST til Bømlo Brønnbåtservice i april 2010.