Jo Tankers bestiller superprodukttankere

Bergensrederiet Jo Tankers AS har bestilt to store produkttankskip hos skipsbyggergruppen STX i Sør-Korea. Skipene blir på 74.500 dødvekt-tonn og varsler en ny satsing hos et av verdens ledende kjemikalietankrederier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ifølge opplysninger fra rederiet skal de to skipene leveres sent i 2012 og tidelig i 2013. Det blir rederiets største skip noen gang, og de skal registreres i NIS.
Tidligere har skipsreder Johan Odvar Odfjell signalisert at Jo Tankers også skulle satse i produkttankmarkedet med tanke på å bruke eldre kjemikalietankskip. Nå bestiller rederiet altså nye og store skip for dette markedet. Det betegnes som en ren ekspansjon.
I dag har Jo Tankers AS 13 kjemikalietankere, en vel 6.000 dødvekt-tonns alkohol-tanker og 12 fra 19.000 til 37.000 dødvekt-tonns. Samlet tonnasje er ca. 366.000 dødvekt-tonn.
De tre 40.000 tonnerne som i første halvdel av 1980-tallet ble bygget ved BMV i Bergen, er alle solgt.
De nye skipene blir av LR1/Panmaks-størrelsen og skal settes inn i verdensomspennende produkttankfart.
Rederiets 13 skips seilende kjemikalietankflåte er vesentlig beskjeftiget i parseltankfart mellom Europa og Nord/Mellom-Amerika, og mellom Europa og Afrika. Skipene som trader med enhetslaster (flytende bulk) seiler vesentlig mellom nord og Sør-Amerika , Europa, Afrika og Østen både via Stillehavet og Afrika.
Ti av rederiets skip er NIS-registrerte og tre er under nederlandsk flagg. Det ligger trolig i kortene at hele flåten etter hvert vil seile under norsk flagg i NIS.