
Flere nybygg for Evergas
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Danske Evergas er blant de ledende rederiene som transporterer petrokjemiske gasser og flytende naturgass. I januar 2013 sikret selskapet seg en 15 års kontrakt med INEOS Europe for transport av etan fra US Mariner East prosjektet til Europa. Under denne kontrakten skal Evergas bygge og operere skreddersydde skip for skipning av etan fra Marcus Hook, Pennsylvania til Rafnes.
Evergas inngikk så nybygningskontrakter med Sinopacific Offshore and Engineering i Kina for LNG carriers på 27.500 cbm for levering fra verft i 2015.
I forbindelse med ovennevnte utvikling uttalte David Thompson, Procurement & Supply Chain director INEOS Olefins & Polymers North følgende “These shipping agreements are the final piece of the Mariner East project, allowing INEOS to import competitively priced ethane to our Rafnes cracker from the US. Evergas’ proposed solution matches perfectly our needs and offers innovative solutions such as the dual-fuel capability.”
Evergas arbeidet med utvikling av et skipsdesign som passer for denne spesifikke traden, og Sinopacific verftet i Quidong er ansvarlig for design, engineering og produksjon av LNG lastetankene.
Øker antallet nybygg
I mai i år ble Evergas og INEOS enige om å utvide serien av LNG/Multigas state-of-the-art nybygg ved Sinopacific Offshore & Engineering til seks enheter. Transportene av etan skal i tillegg til Rafsnes også ende opp i Grangemouth, UK. Og i tillegg til Marcus Hook kommer Houston, Texas inn som lasteplass.
Nybyggene til Evergas blir beskrevet som verdens største og mest fleksible av typen “LNG-Ethane Multigas Carriers”. Skipene får dual-fuel maskineri med LNG som planlagt drivstoff og har design betegnelsen DRAGON 27500.
Wärtsilä leveranser
Wärtsilä skal levere løsninger til skipene hvorved lasthåndterings- og gassleveringssystemene samt fremdriftsmaskineriet er fullt integrert med hverandre. De nye skipene skal i tillegg til transporterten også relikvifisere etan, LPG og LNG.
Wärtsila Energopac rorsystem som minsker motstanden og øker fremdriftskraften, vil forbedre effektiviteten og føre til bunkersbesparelser.
Wärtsilä teknologien gir operasjonell fleksibilitet og redundans med mulighet for bruk av konvensjonelt drivstoff i tillegg til LNG. Skipene vil naturligvis oppfylle de nye Tier III reglene.