Styreleder Peter Frølich i Fjord Line og EIBs visepresident med ansvar for utlån i Norge, Mihai Tanasescu, fotografert under signeringsseremonien i Oslo tirsdag. (Foto: Anette Karlsen).

Fjord Line låner 124 millioner euro i EUs investeringsbank

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Jan I. Eliassen

Den europeiske investeringsbanken (European Investment Bank – EIB) har gitt et lån på 124 millioner euro til Fjord Line AS. Lånet er gitt til rederiets utvidelse av flåten med de to nye LNG-cruisefergene «Stavangerfjord» og «Bergensfjord» som nå seiler mellom Bergen, Stavanger, Langesund i Norge og Hirtshals i Danmark.  De to skipene ble levert fra Bergen Group Fosen i henholdsvis 2013 og tidligere i år.

Takket være denne investeringen, støttet av banken for den europeiske union, tilbyr hvert av de to nye skipene daglig transport av opp til 1500 passasjerer og 600 kjøretøy. Cruisefergene er bygget i henhold til de høyeste internasjonale og europeiske miljøstandarder, og er utstyrt med LNG-drevne motorer. Anvendelsen av denne teknologien eliminerer utslipp av partikler som skader miljøet. Reduksjonen av CO2-utslipp kan nå så høyt som 23 prosent sammenlignet med bruk av vanlige marine motorer drevet med tung brenselsolje.

– EIB støtter utviklingen av bærekraftig europeisk transport. Vi er derfor spesielt tilfreds med denne avtalen med Fjord Line, fordi de nye skipene som benytter seg av LNG-drivstoff bidrar sterkt til miljømessig forbedring av selskapets flåte, sier visepresident Milhai Tanasescu i EIB og bankens ansvarlige for lån i Norge, til Skipsrevyen.

Han peker på at med de nye fergene har også kapasiteten på rutene mellom Norge og Danmark økt betydelig.

–Denne investeringen bidrar derfor til EUs politikk for å fremme nærskipsfart, en transportform som er svært effektiv, ikke bare med hensyn til miljøet, men også når det gjelder energieffektivitet, poengterer Milhai Tanasescu.

Styreleder Peter Frølich i Fjord Line fastslår at EIBs engasjement er en anerkjennelse av Fjord Lines satsing på bærekraftig sjøtransport mellom Norge og EU. – Vi er stolte av å være det første norske maritime transportselskap som har signert en låneavtale med Den europeiske investeringsbank. Lånet gir oss langsiktige finansielle ressurser til en lavere kostnad, og bidrar dermed til økonomisk verdiskapning for Fjord Line, sier Frølich.

Han opplyser at lånet er sikret av Den norske stat ved garanti fra GIEK.

– Tatt i betraktning at norske maritime tradisjoner går helt tilbake til vikingtiden, har det norske innslaget i design og konstruksjon av skipene ikke unaturlig vært  tungt, utført av Bergen Group Fosen med mange norske bidragsytere og leverandører. Det er blitt to vakre skip bygget for å tåle de tøffe forholdene i Nordsjøen, forteller Frølich.

Assisterende direktør Øyvind Ajer i GIEK sier at institusjonen støtter norske eksportører med garantier for sine kjøperes finansiering. Garantiene har bidratt til utvikling av miljøvennlig teknologi i norsk maritim sektor, noe Fjord Line-fergene er et godt eksempel på. – Lånet til Fjord Line representerer den første garantiordning inngått mellom GIEK og EIB, og kan bane vei for andre lignende finansieringer innenfor rammen av EIB, sier Ajer.

Den europeiske investeringsbanken er den langsiktige låneinstitusjonen for Den europeiske Union og eies av medlemslandene i EU. Banken gjør langsiktig finansiering tilgjengelig for gode investeringer som bidrar til EUs politiske mål. Banken har finansiert prosjekter i EFTA-land siden 1994. Norge er EIBs største økonomiske partner i EFTA, og står for nesten halvparten av utlånene til EFTA-landene.

EIBs finansiering i Norge under EFTAs mandat utgjør euro 1,4 milliarder.