
Byggestart for Stena Lines nye ropax-ferger
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Stena Lines første av fire ropax-ferger skal leveres i 2019. Fredag 25 september markeres dette med en tradisjonell stålkuttingsseremoni ved AVIC Weihai Shipyard i Kina.
Ifølge en pressemelding kommer fergene til å være cirka femti prosent større enn dagens gjennomsnittlige ropax-ferger. Detta är starten på bygget av den første av fire ropax-ferger bestilt av Stena Line. I kontrakten er det en opsjon på ytterligere fire ferger.
- Gjennom standardisering og fleksibilitet sikrer vi en virksomhet som kan støtte våre kunder enda bedre og bidra til ytterligere tilvekst. Vi tror at tilveksten når det gjelder fergetransport kommer til å fortsette og dette er et viktig steg i en forbedring av Stena Lines virksomhet for fortsatt tilvekst, sier Stena Lines Niclas Mårtensson i en pressemelding fra selskapet.
Kapasiteten på fergene kommer til å være på mer enn 3000 lengdemeter og de vil kunne ta cirka 1 000 passasjerer.
Hoveddata:
Lengde: 214,5 m
Bredde: 27,8 m
Dybde: 6,4 m
Kapasitet bildekk: 3 100 lengdemeter + 120 biler
Passasjerkapasitet: 1 000
Antall kahytter: 175
Motor: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)
Hastighet: 22 knots
Verft: AVIC Weihai Shipyard, China