26.05.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sea-Cargo AS og Norsk Hydro har inngått 6-års fraktkontrakt for skipning av aluminium fra Sunndalsøra, Husnes og Karmøy til Kontinentet og UK. Kontrakten er en type behovskontrakt med årlig kvantum på ca. 7/900.000 tonn. Rederiet skal blant annet ombygge et nyinnkjøpt skip for formålet.
Subsea 7 S.A har signert en kontrakt på over $460 mill. med Premier Oil UK Limited i forbindelse med Catcher Area Development øst for Aberdeen. Dette er rederiets største UK EPIC service kontrakt. Subsea 7s kontor i Aberdeen skal utføre engineering og project management. Flere av rederiets skip skal utføre offshore oppdragene som skal starte opp i 2015.
Island Offshore bestiller et stort installasjonsfartøy ved Vard Brevik av R-R UT 797 CX design som får navnet Island Victory. Skipet vil kunne utføre subsea installasjonsjobber på store havdyp, som nedsetting av ‘juletre’ og generelt vedlikehold. Dimensjonene blir 123x25 m og dekk på 1100 m2. Det blir kapasitet for 110 personer, og fartøyet kan også benyttes som accommodation-fartøy.
Höegh LNG forventer betydelig økning i LNG tilførselen fra neste år når nye prosjekter under bygging fører til økt produksjon med ca. 100 mill. tonn per år. Etterspørselen ventes stige mer enn tilførselen de kommende årene. Selskapet ser økende interesse for FSRU prosjekter i Afrika og Vest-Europa. Spot markedet for LNG carriers ventes fortsatt å være utfordrende de neste 1-2 årene. 30 nye LNG skip skal leveres innen slutten av 2014. Ordreboken er p.t. på 106 enheter, eller ca. 30% av dagens flåte. Ca. en tredjedel er uten fast kontrakt.
Knutsen OAS Shipping rapporteres å ha kontrahert to 176.000 m3 LNG carriers ved Hyundai H.I. for levering 2016 og 17. Begge skipene har fått arrangert kontrakter med Gas Natural Fenosa.
Rask gevinst for nybygg å være: I perioden september 2013 - februar 2014 var Utkilen kontrollerte Stream Tankers skikkelig på hugget med å inngå byggekontrakter i Japan for kjemikalietankskip i størrelsen ca. 19.900 dwt. Hvert skip kostet anslagsvis $32/34 mill. Nå er alle 8 nybyggene (noen er muligens opsjoner) pluss 2 eksisterende skip solgt til BW.
Det kunne vært interessant å vite noe vedr. oppgjørsformen (får selger ut gevinsten nå, eller ved levering av skipene?), - skal byggeverftet gi sin godkjennelse av ny kontraktspartner? (Sikkert, men ny eiers standing er vel ikke dette noe problem her ..) BW akter å la skipene drives kommersielt i WOMAR pool. Skipene bygges ved Fukuoka (2) og Shitanoe (6) og de to eksisterende, Stream Luna og Stream Mia, er bygget ved Shitanoe hhv. Fukuoka. Nybyggene skal leveres i perioden 2015-17.
Kongsberg Maritime skal levere fullintegrerte navigasjons- og automasjonssystemer til en serie på 14 råolje- / produkttankskip bestilt av BP shipping Ltd. Nybyggene skal leveres fra STX Offshore and Shipbuilding innen september 2016. Kontraktene har en verdi på ca. 145 mill. kr.
DHT Holdings, Inc. har sikret finansiering for fire nybygg som bygges ved Hyundai HI tilsvarende ca. 50% av kontraktsprisene med gjennomsnittlig marin over Libor på 2,5%. Total gjeldsbetjening per skip estimeres til ca. $11.100 per dag første året.
Ship Finance anskaffer seg to 82.000 dwt Kamsarmax bulkers bygget i 2012 – dette er gjort i kombinasjon med langsiktig time charters, ca. 8 år, til et statlig eiet kinesisk selskap.
Rem Offshore i sin kvartalsrapport:
Ordreboken innenfor OSV-skip er fremdeles stor, og spesielt innenfor PSVsegmentet. Ut fra dagens analyser ser det ut som riggveksten er noe større en flåteveksten, og at det dermed vil være behov for skipene som er under bygging. Dette forutsetter en høy utnyttelse av riggflåten, og at rigger ikke blir lagt i opplag.
Det har de siste årene blitt bygget mange skip innenfor subsea segmentet. Aktiviteten har samtidig vært sterkt økende, en trend som ser ut til å fortsette etter hvert som flere felt blir utbygd med ‘satellitt’ løsninger.
Ordreboken innenfor store AHTS-skip er begrenset, og markedsbalansen fremover ser slik sett lovende ut. Vi ser derimot en effekt av at AHTS-skipene har blitt større og mer effektive. Skipene utfører dermed jobbene raskere og mer effektivt, noe som gjør at faktoren skip pr rigg blir lavere.
Markedsverdien av skipene har og holdt seg på et stabilt nivå gjennom fjoråret.
SSB tall:
I 2013 eksporterte Norge råolje for 277,9 mrd. kr, en nedgang på 9,4% sammenlignet med 2012. Gjennomsnittlig oljepris var 642 kr per fat, ned 8 kr fra 2012. Redusert mengde er hovedårsaken til lavere inntekter - antall eksporterte fat sank med 38,9 mill.
Eksporten av naturgass falt med 1,4% i verdi fra rekordåret 2012. Eksportert mengde naturgass i gassform hadde en betydelig nedgang på 5,1%. Prisen på denne type naturgass var derimot noe høyere.
Verdien av fiskeeksporten utgjorde 60,2 mrd. kr i 2013, en vekst på hele 18,5 % fra året før. Samlet kvantum i 2013 gikk noe ned. Prisindeksen for eksport av fisk gikk opp med 22,2 %. Oppgangen kan i stor grad tilskrives eksport av hel, fersk laks. Gjennomsnittsprisen økte med hele 43,8 %, til 39,72 kroner per kg i 2013. Samlet eksportverdi for dette produktet utgjorde hele 31,6 mrd., eller mer enn halvparten av den samlede fiskeeksporten.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-20 var 15.695 tonn (15.636 tonn uken før) til pris kr. 40,28 (42,03) per kg. For samme uke i fjor var prisen kr 43,51.
BP Exploration Operating Company Limited tildelte Floatel International en kontrakt for en accommodation & construction support vessel for BP Magnus Life Extension Project. Floatel Superior er nominert for jobben som skal påbegynnes i februar 2015 for en fast periode på tre måneder. BP Magnus er lokalisert 160 km nordøst for Shetland med vanndybde på 186 m.
Stolt-Nielsen Limited og trading selskapet Trafigura Beheer BV går sammen om et lager-og distribusjonsselskap for utvikling av et bitumen distribusjonssenter på Stolthaven Terminals i Dagenham område, øst for London. Trafigura forventer å investere min. GBP 15 mill. over ti år i prosjektet. S-N ervervet terminalen i slutten av 2012, og den opereres av Stolthaven Terminals divisjon. Den nye bitumen lagringskapasiteten ventes å være i full operasjon midten 2015 og kan lagre opp til 20,000 tonn. Bitumen er bedre kjent som asfalt og brukes også som et takprodukt for å gjøre det vanntett, - i tillegg som veibyggings-/vedlikeholds produkt.
Ifølge Clarkson Research fortsetter kontraheringsiveren innen LPG sektoren og spesielt for de største skipene. Antallet nykontraheringer steg med 109% i 2013 til 115 kontrakter, og hittil i år er 49 LPG carriers blitt bestilt. Ordreboken er nå 39% av eksisterende flåte basert på dwt - det høyeste innen noen av sipping sektorene.
VLGC segmentet økte kraftig i 2013, og hittil i år er 32 nye skip blitt bestilt.
Korea tar for seg av bestillingene av de største skipene og står for 91% av disse i 2014 hittil. Koreanske verft har ca. 100 skip i ordre mot 47 i Kina og 41 i Japan. Målt i m3 har Korea 70% av LPG ordreboken. Ordrebok/flåte ratio for LPG er nå den høyeste siden 2007.
Stålproduksjonen i verden steg med 1,7% år/år i april (2,7% i mars), og Asias vekst var 2,2% (2,6% i mars). EU-28 steg med 4% (6,8% i mars).
Prisen på jernmalm falt under $100 per tonn for første gang siden september 2012 grunnet bekymring over utviklingen i Kina. Landet forbruker to-tredjedeler av den globale sjøgående malmtraden.
Container volumet over Port of Los Angeles var 706.036 teu, en økning på 10,4% fra april 2013. Importen steg med 11,4% og eksporten med 8%. Antall teu med last var 486.910. Veksten i container volumet er på 8,2% hittil i år.
Maersk Line kunne fremvise resultat på $454 mill. for første kvartal, en betydelig forbedring fra $204m for samme periode i 2013. Fraktratene falt med 5,1% til $2.628 per feu. Container volumet økte med 7,3% år/år til 2,2 mill. feu.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).