23.12.2013. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Markedet i Midt-Østen Gulfen var litt ned, men inntjeningen for en reise til Fjerne Østen på oppunder $50.000 per dag er likevel svært bra. Det gode markedet i 4. kvartal har brakt årsinntjeningen for denne typen tonnasje opp i $15/16.000 per dag som likevel er lavere enn de vel $18.000 for hele 2012. Men det er langt bedre enn situasjonen per slutten av oktober da inntjeningen lå an til å bli $10.500 for hele året.
Suezmax.
Markedet fra Vest-Afrika til US Atlantic steg ytterligere, og nå til WS 112,5 for 130.000 tonn. Det tilsvarer ca. $53.000 per dag på time charter basis, og er det høyeste nivået siden januar 2010. Årsinntjeningen ser ut til å bli nærmere $15.000 som i så fall vil være $2.000 lavere enn 2012.
Aframax.
$50.000 på time charter også her: for 80.000 last fra Svartehavet til Middelhavet. Nivået er mer enn en dobling fra uken før. Det blir opplyst at på per-tonn basis ($17,09) er dette høyerste rate siden desember for to år siden.
Caribs til US Gulf gjorde også et byks til ca. $50.000 i inntjening basis WS 185 for 70.000 tonn.
Laster innen Nord-Europa betalte noe lavere enn forrige uke, med ca. $34.000 per dag på t/c basis.
Indonesia til Japan ligger uforandret på ca. $33.000 per dag.
Det markedet som svikter, er for clean laster fra AG til Japan der 55.000 tonn last ikke gir bedre utbytte enn $14.000 per dag.
Periode. Reliance sluttet Astrea 105.401 dwt bygget 1999 for 3 år til $19.000 per dag.
Product.
Europa til US Atlantic Coast økte med 5 poeng til WS 140 for 37.000 tonn last som gir ca. $13.500 per dag. Rundtur sammen med last fra US Gulf tilbake til Europa økte til ca. $24.000 per dag.
Singapore til Japan, 30.000 t, var opp med 5 poeng, og resultatet blir ca. $13.000 per dag.
50.000 tonn fra Caribs til US Gulf nyter godt av mangel på Aframax skip, og inntjeningen økte derfor til ca. $20.000 per dag.
Periode. ENI chartret Orinoco Star 37.836 dwt bygget 2009 for ett år til $16.100 per dag.
BP forlenget c/p med Gulf Coral 74.999 dwt bygget 2009 for nye 12 måneder til $15.000 per dag.
LPG - VLGC.
Markedet denne uken beskrives av en megler som uforutsigbart med store svingninger når det gjelder hvor markedsraten skal ligge for traden fra Midt-Østen Gulfen til Japan. Vedkommende mener at den er ca. $53 per tonn. Antatt time charter equivalent blir da ca. $28/29.000 per dag. En annen forteller at Baltic index falt hver dag i desember, og hittil med 23% fall i index raten på reisebasis, til high $40’s per tonn”.
Offshore.
Det ble gjort rig moves til rater på både £24.000/29.000 og til £60.000/55.000. PSVer ble sluttet til både £13.500 og £5.250. Oppdragenes art slår tydelig ut på ratene.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).